lördag, maj 02, 2009

Om läsning

Jag tar och fyller i en liten enkät från bokhororna:

1. Vilka böcker planerar du att läsa i sommar?
Jag tänkte sluka Stieg Larsson-trilogin, eftersom det känns som att jag är sist kvar och eftersom jag för första gången faktiskt är sugen på att läsa dem. Sedan är jag sugen på lite Hemingway, eftersom jag faktiskt inte läst något av honom. Jag skulle gärna vilja sätta tänderna i någon välskriven amerikansk roman som påminner om Siri Hustvedts romaner (tips mottages tacksamt!) Kanske ska jag tugga i mig Twilightböckerna, eftersom jag varken har något emot romantik eller vampyrer. Sedan kommer jag att ha tillgång till N:s mammas digra bibliotek, vilket känns lyxigt.

2.Vilken bok läser du just nu?
Jag läste i natt ut Susanna Alakoskis Svinalängorna, som var total misär. Inte lika gripande som Mig Äger Ingen, men helt klart läsvärd. Nu väntar Håkan Bravingers Bära Bud och Bernhard Schlinks Högläsaren, som jag vill läsa innan jag ser filmen.

3. Hur mycket läser du i veckan?
Alldeles för lite. Mitt mål är att läsa varje dag som jag gjorde förut.

4. Om du skulle beskriva vad som är viktigast i en bok med tre ord, vad väljer du då?
Språket, karaktärerna, stämningen. Stämmer allt det, kan den handla om vad som helst och ändå vara intressant.

6 kommentarer:

Anonym sa...

En välskriven amerikansk roman: Curtis Sittenfelds senaste, "American Wife". Bra!
/Lisa

Ms Johansson sa...

ja den är fantastisk, jag önskar att jag inte redan läst den! tack för tipset ändå!

josi & ganska lille g sa...

Vad kul att läsa lite om läsning! Själv är jag löjligt dålig på att göra det. Har faktiskt twilightböckerna på nattduksbordet men har inte ens öppnat dem. Trots att jag tänker att det är just såna böcker som nog skulle kunna slinka ner snabbt och bra! Högläsaren är så bra tycker jag! Så där har du något att se fram emot! Filmen var också väldigt bra! :) Gillade hans "kärleksflykter" (tror att den heter så i alla fall) väldigt mycket också! Och Hemingways stil är ju klockren.. i alla fall ibland ;) Jag gillar hans noveller bäst, skrev en inlämningsuppgift om the Short Happy Life of Francis Macomber, den var med på listan på moderna litteraturkursen så du kanske har läst den redan. Själv vill jag alltid läsa mer Dickens, men gör det aldrig.. men något måste man ju göra när man är pensionär. Nu blev det en lång kommentar.. hoppas det är okej! Skoj att läsa lite blogginlägg från dig igen i alla fall! :D Kram också!

Ms Johansson sa...

underbart med lång kommentar, engagemang är alltid kul och bra!

jag har också varit seg med läsning länge, men försöker komma igång. "högläsaren" känns redan super, så jag ska snart se filmen också! kul att du läst hemingway, då ska jag kolla in hans noveller! tror att jag läst en, någon otrohetshistoria (som man läste mellan raderna eller under vattnet eller hur man ska säga.) dickens sparar jag också, men jag minns att jag älskade "a tale of two cities" på gymnasiet. kram till dig och baby g!

josefin igen sa...

Ja, det måste vara den du har läst då!Och lustigt nog så läste jag också tale of two cities på gymnasiet och efter det så läste jag massa dickens tills jag fastnade på pickwickklubben.. som inte var så kul i början i alla fall!

Ms Johansson sa...

det finns tid för dickens, no worries!