lördag, januari 24, 2009

Liber

En lugn lördag som denna hakar jag på Bokhoras enkät:

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Curtis Sittenfeld, Siri Hustvedt och Donna Tartt (om hon nu kom med några nya böcker.)

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

J.K. Rowling (vissa både på engelska och svenska), följt av Jonas Gardell och Margaret Atwood.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?

Ett annat liv av P.O. Enquist, som N pratat varmt och mycket om. Eftersom jag läst många recensioner av boken och intervjuer med författaren kände jag att N:s ord gav mig vatten på min kvarn om att boken måste läsas.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort?

Mig äger ingen av Åsa Linderborg och Dårens dotter av Mian Lodalen till mamma i julklapp. Notera faderstemat. Hon tyckte mycket om båda.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?

Nix.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?

Ett annat liv, såklart. På nattduksbordet ligger även En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz (självbiografi och om Israels historia, vill verkligen läsa), Bit of a Blur av Alex James och en hög andra böcker som vid det här laget är ganska dammiga och bortglömda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men men men! Det är ju Alex James som skrivit A Bit of a Blur.
Graham var dock alltid min favorit.

Ms Johansson sa...

såklart! jag var lite snabb där, ska ändra direkt! och jag tror nog att damon och alex kom på samma plats för mig.