tisdag, maj 10, 2005

A Gilmore state of mind

"Nope; now that the show’s in its fifth season, I’m convinced that Gilmore Girls is really about what goes on in our heads. Our heads – Women Who Know Too Much About Too Many Things, from Advanced Placement English to the lineups of obscure New Wave bands./…/

Of course, Gilmore Girls is still a family show, but its real genius is the way it has somehow made ”family entertainment” compatible with the solitary living-in-our-own-heads kind of existence that us brainy girls are usually portrayed as having, what with our diaries and Rooms of our Own./…/

For those of us whose lifestyles don’t tend to involve carpooling kids to choir practise, it’s nice not to be overlooked for once. Because as far as Lorelai and Rory are concerned, pop culture is a family value, and hearing them rattle off old Go Go’s-lyrics, list Ramones song titles, and instantly associate the phrase ”I’m gonna live forever” with the movie Fame (just like I do in my head, and you do, too), you can’t help but feel like you’re a part of a beautiful crazy family, and that all you have to do is think along."

(ur A Gilmore State of Mind - When Interior Monologue Becomes WB Dialogue av Wendy McClure, ur senaste Bust - tack Malin!)

Äntligen någon som fattat! Och dessutom verkar det som att Wendy har kikat in i mitt huvud och lyckats bena upp alla hyllningar av Gilmore Girls för att sedan formulera dem så briljant. I'm in awe. Läs helst hela artikeln om ni stöter på den, jag orkade inte citera allt här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, my love. Igår var jag säker på att jag hade världens bästa liv. sen såg jag "Fjorton suger" (rekommenderas fö) och genast vill jag byta ut det liv jag två timmar tidigare beskrivit som bäst i världen, mot huvudpersonens liv. Beakta då också att huvudpersonen är 14 år och har ett ganska misärartat liv.
Jag är så lättpåverkad av fiktion.
Läser äntligen "da Vicikoden" och gillar den för att den är enkel - inte bra (för det är den inte) och självklart vill jag börja gömma hemliga symboler här och där och skriva kryptiska meddelande till eftervärlden. Det är Indiana jones för vuxna.
Ja, ja. Vi har studiedag idag och dock tvivlar jag på att jag kommer att vilja ägna mig åt utvärdering av mål resten av mitt liv, men man vet aldrig, skrivs det en bra bok, eller görs en bra film där huvudpersonen ägnar sig åt målutvärdering så kommer jag säkert att bli påverkad, så vem vet...
/Sassa

Ms Johansson sa...

haha, det är ingen film jag skulle vilja se! den om utvärdering alltså. fjorton suger verkar bra, malmöanknytning också..

Anonym sa...

kul att du gillade artikeln. :)

och grattis i efterskott!!

Ms Johansson sa...

malin: den var briljant! jag är mycket tacksam!