torsdag, april 07, 2005

Name-dropping

Jag har just fått nys om att karaktärerna (grekiskagänget) i Donna Tartts Den Hemliga Historien skymtar förbi i Bret Easton Ellis The Rules of Attraction. Tydligen utspelar sig de båda böckerna på samma New England college. Den här informationen är inte så konstig (Donna och Bret är gamla studiekompisar) och säkert gammal som gatan, men jag blir alldeles till mig då Den Hemliga Historien är världens bästa bok (har läst den 6-7 gånger, ibland läser jag delar av den för att jag längtar efter den) och jag älskar när olika fiktiva verkligheter flyter ihop (glöm aldrig Kellys gästspel i Melrose Place!)

Har två läsupplevelser av världsklass - Middlesex av Jeffrey Eugenides och Vad Jag Älskade av Siri Hustvedt - bakom mig, det blir nog svårt att bräcka dem. Och så Oryx and Crake av Margaret Atwoood, en framtidsskildring som tyvärr mest gav mig grav ångest.

Så, nu har ni fått boktips för några veckor framöver. Varsågod och läs.

2 kommentarer:

Anonym sa...

tack vare ditt boktips ska nu bokklubben läsa Vad jag älskade. Vill ha boken NU./josefine

Ms Johansson sa...

yes, yes, yes, ni är en bra bokklubb!