onsdag, mars 19, 2008

Mother superior


Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men jag orkar nästan inte med någon ny popmusik för tillfället. Lykke Li, Miss Li, Moto Boy...jag orkar inte ens ta reda på om de är bra, det räcker att se dem på bild för att bli trött. När det var min tur att välja skiva till skivpoolen kände jag mig därför lite oroad. Jag gick in i första bästa skivbutik och såg mig klentroget omkring. Så föll min blick på Mary J. Bliges senaste skiva och jag kände att jag kanske hade något att hämta där; särskilt om jag ville ha något annat än storögda rådjurstjejer som sjunger med vän röst. Även om jag aldrig lyssnat på mer än hitsen med Mary, har jag alltid haft respekt för henne. Hon utstrålar styrka, sorg och mod och representerar den delen av soul och r 'n' b-scenen som inte bara handlar om sexighet och a nice booty.

Efter några lyssningar tycker jag mycket om skivan och då särskilt sista spåret Come To Me (Peace). Den handlar om att Mary vill försonas med sin älskling (I'd be the one you need,
You would be the one I marry) och när (gospel)kören tar i med:

Let the air of your voice dry my tears
Let "I love you", fall on my ears

och Mary freestylar och fyller i med:

I love you, I love you, I love you, I love you

får jag gåshud över hela kroppen och börjar gråta. Herregud, säger jag bara. Särskilt med hörlurar.

Exotiskt också med en tacktext i ett cd-häfte som börjar:

I wanna start by just giving all the praise, honor and glory to my Lord and Savior JESUS CHRIST because I would have no life without his love, guidance and forgiveness. I wanna thank my husband who is also my best friend and manager. So husband, I love you. Thank you sooo much for being with me.

Big love! Inte ett dugg twee, tack och lov. Jag gillar det på samma sätt som jag inte kan motstå Tyra Banks ibland, trots att hon är ganska läskig.

*

På skivpoolen lyssnade vi inte bara på Mary, vi firade även lite olika framgångar med en flaska bubbel som väntat länge på att få bli öppnad.

Inga kommentarer: