måndag, mars 17, 2008

Nihilism


Varje måndag brukar jag bära med mig söndagens avsnitt av Nip/Tuck och tänka på det med ett leende. Njurstölder, missbildade bebisar, avskurna öron, sex så långt ifrån kärlek man kan komma, kärleksfullt sex under tvång inför åskådare, mutor, mord, cynism och oäkta kroppsdelar så långt ögat når. Borde man inte känna avsmak? Jo, och ibland bildas en unken känsla i bröstet. Men då händer alltid något varmt och mänskligt (som Liz' och Rosie O'Donnells handhållning igår) och vips, så får handlingen en ny dimension. Och precis när man vaggats in i den varma känslan, händer något så vedervärdigt att man återigen häpnar. Det är så snyggt utfört! Dexter är en rar vaggvisa i jämförelse med Nip/Tuck, men de båda serierna har ändå en hel del gemensamt. Förutom intressant och bisarr handling, utspelar sig båda serierna i Miami och jag måste säga att den staden utgör en utmärkt kuliss. Det är alltid drypande varmt och allting känns fejkat, förljuget, nytt och modernt. Jag vill aldrig sätta min fot där, men som scen för billigt sex, våld och yta är staden äckligt förförisk.

2 kommentarer:

Josefine sa...

och som vanligt slår du huvudet på spiken!

Ms Johansson sa...

tackar!