fredag, juli 29, 2005

Närmre

Jag har sett Closer nu, förresten. Så långsamt går det när man lever enligt devisen film är bäst på DVD.
Första intrycken: åh, The Blower’s Daughter! Åh, Natalie Portman! Åh, Jude Law, du vackre man! Just det, han har ju haft en affär med barnflickan…och beskyllt sina barn för att ljuga…inte för att jag är ett big fan av Sienna men (men däremot hans ex, Sadie Frost, DÄR har vi en cool katt)…ska man behöva tänka att en av världens vackraste män (särskilt i Alfie, med smal kostym och vespa…hjärtsnörp) är ett as nu?

Nåja, det dröjde inte länge innan jag kunde släppa verkligheten och bli involverad i filmen istället. Man fick verkligen koncentrera sig, för det är en intensiv film. Det märks att den bygger på en pjäs, för varje replik är så genomtänkt och knivskarp och framförs dessutom på ett direkt sätt, som får karaktärerna att verka så otroligt snabbtänkta och intelligenta. Och det imponerar på mig.

Ja, jag tyckte mycket om den. Jag tror att jag ska se den en gång till, för att inte missa ett ord. För att återuppleva de där replikerna som nästan kändes som örfilar. Och för att se Natalie Portman som var så grym att jag bara gapade.

Inga kommentarer: