måndag, juli 25, 2005

Regn och kläder

Dagens väderrapport: regnet har vräkt ner sedan klockan två och jag upplever en déja-vu från förra sommaren. Dagen har mest ägnats åt Harry Potter (nej, den får inte ta slut!), städning och pannkaksstekning. Josefine ringde och spelade upp en av Billies nya låtar, färsk från studion, i telefonen. Jag fick en klump i halsen redan av gitarren som plinkade fram melodin så fint och när jag sedan hörde Lars sjunga "Maggie and Josefine" blev jag nästan tårögd. Så. Fint! Kan nästan inte vänta tills hela skivan blir klar.

En av anledningarna till, eller kanske snarare en bonus med, att jag åkte hem igen var att jag inte kan spendera några pengar på kläder här. På två veckor i Malmö har jag köpt (fritt från minnet): en mörkturkos cardigan, en ljusblå volangkjol med blommor, ett armband med pärlemorknappar, en Triple 5 soul-tshirt (50% off), ett par klackskor (30% off), en svart dubbelknäppt kavaj/jacka, ett svart linne (50% off) och ännu en DC Comics tröja, nu med
Superman med Lois i famnen i luften ovanför Gotham city(50% off). Anledningen till den lite ingående beskrivningen av kläderna är ju att alla ska säga "men det var ju BRA köp!" Och det var det ju. Men all konsumtion ger mig dubbla känslor, både tillfredsställelse och avsmak. Om jag tänker för mycket känns allt bara så meningslöst. Vad tjänar det egentligen till? Är jag ändå inte mest bekväm i jeans, en svart t-shirt och gympadojjor? Det var så mycket enklare (och fulare, eftersom jag aldrig lyckades få till den snygga grunge/heroin chic-looken som fanns i musiktidningarna) när jag bara hade en stil: manchesterjeans, kofta och flanellskjorta (i nian.) Då dissade man per automatik alla andra tjejkläder som "tjejiga" (negativt.)

Men nu, långt bort från affärer, känner jag ju ändå att jag verkligen vill ha ett par nya jeans. Ett par sköna, snygga med lagom midjehöjd och tajthet. Och så lite andra kläder som stilmässigt är en blandning av Maggie Gyllenhaal - Gwyneth Paltrow - Justine Frischmann - Drew Barrymoore - Alice i L Word och många andra jag stirrar på i olika modetidningar och ser hos Conan O'Brien.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mmm.. kläder... (homer dräggling)
köpte mig ett par Puma roadstar

Liten bild på: (http://image.rakuten.co.jp/wshop/data/ws-mall-img/satoshoes/img64/img10571423196.jpeg)
fast mina är helt grå

ska ge mig an potter när jag hämtar den i hva imorgon :P
/r.

Ms Johansson sa...

pumorna är snygga, har kollat in dem på nilson! minns du förresten jeansjakterna vi hade i växjö? har aldrig hittat så bra jeans som då!