söndag, juli 24, 2005

Småland igen

Det är 15.0 grader i Småland och molnen hänger tunga över Holmåsen. Eftersom väderprognosen igår visade på "mest klart väder och 20 grader varmt" har både pappa och jag upprepat den gamla klyschan "oj, oj, hur kan prognosen vara så fel!" minst fem gånger idag. Mina fötter är lika kalla som de brukar vara på vintern och det gillar jag inte.

Idag har annars varit en familjedag. Jag följde med mamma och pappa på en aktivitet som när jag var liten brukade kallas "åka ut och åka." Det innebär att man sätter sig i bilen och åker runt i de småländska omgivningarna utan något annat mål än att titta på gamla släktgårdar, fina hus och eventuellt äta eller fika. Ganska trevligt, faktiskt. Vi hamnade på Hestravikens värdshus, ett ganska fancy ställe som ligger väldigt vackert vid ån Nissan nära golfbanan vid Isaberg. Jag beställde en grekisk sallad för 87 kronor och förväntade mig något utöver det vanliga. Istället fick jag en trendigt liten hög med tomater och fetaost med några ruccolablad gömda undertill. Jag kunde inte riktigt visa mitt missnöje eftersom pappa betalade, men jag blev inte precis mätt som en krokodil.

Sedan åt vi våfflor och kaffe vid Isabergstoppens fot. Det var gott och jag bjöd, för en gångs skull.

2 kommentarer:

Anonym sa...

låter småländskt det med salladen,
har kommit halvägs i Låt den rätte komma in, jag fryser.. jag skulle nog hellre vara vampyr än mobbad..
/r.

Ms Johansson sa...

salladen var skrattretande..jag gör ju så mycket godare själv!
åh, jag avundas dig som får läsa den boken för första gången! definitivt hellre vampyr, fast hela den där mordgrejen är ju ganska jobbig...men eli är helt klart intressant! jag har läst mer än halva harry potter och börjar redan sörja att den snart är slut..