onsdag, februari 27, 2008

På besök

Idag har min uppsatspartner och jag besökt det yrkesförberedande gymnasium vi ska utgå ifrån i vår undersökning. Skolan består av 400 elever som läser fordons- eller hantverksprogrammet. Av dessa elever är sju (!) tjejer. Som gamla samhälls/humanistelever var vi inte direkt vana vid miljön, vilket kändes lite spännande på sitt sätt. Efter att ha hälsat på den trevlige bibliotekarien följde vi med honom till personalrummet för att dricka kaffe. Där möttes vi av en av lärarna, en äldre man med bred skånsk dialekt. "Hallå töser, vilka är ni?" När vi förklarade att vi var där och rekade för vår uppsats sade han att han trodde att vi var där för att "kolla in pågarna." När vi satte oss vid bordet frågade han om vi hade läst tidningen idag. När vi svarade nekande sköt han fram tidningen mot oss och rubriken löd ungefär Könssjukdomar ökar bland unga. Sedan skrockade han menande och nöjt. Vad var grejen med det?! Professionell lärare, verkligen. Två helt okända kvinnor och han inleder med en inte så subtil hint om att vi är ganska promiskuösa. Wanker.

Efter en rundtur på skolan frågade vi bibliotekarien om det var något mer han ville säga innan vi skulle bege oss därifrån. Han sa att killarna på skolan inte är så vana vid att se tjejer där och att vi nog fick vara beredda på blickar och förslag. På vägen ut satt en grupp killar vid utgången. "Hallå tjejer, ursäkta, vilka är ni? Är ni mina nya lärare? Jag svär, om ni är det, jag lovar att inte missa en enda lektion!" Vi skrattade och skämtade lite och min kompis förklarade att vi skulle bli bibliotekarier. "Bilmekaniker?", blev killens svar och det var ju humor. Han var ganska rörande. Blir det inte värre än så är det ju verkligen ingen fara. Fortsättning följer.

5 kommentarer:

Anonym sa...

vad det här uppsatsarbetet ska bli spännande att följa. känns som att ni kommer få en i sociologi på köpet!

punk in writing sa...

wanker indeed!
så du ska bli bibiliotekarie? det är min syrra, hon läste på bivil. :)

Anonym sa...

det här kommer att bli riktigt dunderhållande!

Ms Johansson sa...

josefine: känns så ja!

malin: coolio, när gick din syrra där?

frida: hoppas det, och att det även blir en uppsats av det...

Anonym sa...

Wow, vardagsdramatik!