tisdag, april 22, 2008

D'you know what I mean?

Dagen har ägnats åt 70% analys och 30% Stevie Riks på YouTube (vars namn min uppsatskompis stötte på i dagens nummer av Sydsvenskan.) Han är en brittisk hemmakomiker som imiterar artister med karaktär och han är skicklig.

Allt är inte 100% procent superkul, men allt är gjort med hjärta och underbar hemmastyling. Rösten är alltid förvillande lik ursprungskällan och han är grym på att fånga varje artists speciella mimik och maner. Jag faller särskilt för hans imitationer av bröderna Gallagher, eftersom jag alltid roats av deras uppkäftiga "can't be bothered"-attityd, som han fångat på pricken. Särskilt Noels ständigt indignerade muttranden ("can't believe I put up with this") är lysande.

Smakprov:

Word association with Liam and Noel

Ozzy's chasing turds

Life on Mars? (inte roligt, men skrämmande likt på rösten.)

*

Äh, Liam och Noel är ju lika roliga i verkligheten. Här är den smått legendariska ZTV-intervjun från 1994. Manchesterdialekt galore! Jag minns att jag satt som ett frågetecken framför tv:n.

Inga kommentarer: