onsdag, april 02, 2008

Mina fem cent

Jag är faktiskt mestadels positiv till regeringens förslag om en uppstramning av gymnasieskolan. Historia ska införas som kärnämne (inte en dag för tidigt) och elever måste vara godkända i för respektive program relevanta ämnen för att komma in. Som Jan Björklund sade i söndagens SvD:

- Idag är du behörig till det naturvetenskapliga programmet även om du är underkänd i kemi, fysik och biologi i årskurs nio. Det är helt absurt.

Som jag ser det är den nya gymnasiereformen mer verklighetsanpassad och utformad efter olika individers behov. Tänker man sig en framtid som student är det väl klart som sjutton att man måste vara godkänd i mer än svenska, matte och engelska för att komma in på ett teoretiskt program? Och efter våra intervjuer med elever på ett yrkesföreberedande program har det blivit extra tydligt för mig hur viktigt det är att uppvärdera yrkesutbildningar. Alla vill verkligen inte läsa vidare efter gymnasiet. En yrkesutbildning får inte betraktas som ett nederlag, särskilt inte när vissa av eleverna vi pratat med verkligen älskar det de håller på med. Det känns fruktansvärt orättvist.

Förslaget om att införa lärarlegitimation är inte heller så dumt. För att undervisa som lärare måste man i så fall ha 3,5 till 5,5 års utbildning. Efter utbildningen gör man ett års AT-tjänst på en skola med handledare, för att därefter få sin legitimation. Detta skulle både minska på inflationen i lärarstudenter och sålla bort alla dem som väljer utbildningen bara för att ha något att göra. Det är ju märkligt nog en hel del barnhatare och socialt inkompetenta idioter som söker sig till utbildningen...Hela systemet verkar ju dock onekligen lite omständligt. Det bygger ju även på att vettiga lärare är villiga att ställa upp som handledare (och alla vi som haft praktik när vi läst till lärare vet hur sällsynta de är.) Helst skulle jag nog se att man införde intervjuer på lärarutbildningen. Det borde egentligen införas på alla utbildningar som innebär arbete med människor.

Okej, nu ska jag lämna skolvärlden och gå in i uppsatsvärlden igen.

Inga kommentarer: