fredag, november 09, 2007

Hjärtliga gratulationer

Idag fyller pappa år. Här är han år 1978, lika gammal som jag är nu, iförd den obligatoriska polotröjan (jag vet inte hur många bilder jag sett med honom i polo!) och med en någon timme gammal Maggie i famnen:


Historien om när jag föddes är numera en klassiker i familjen. Allting var dramatiskt - inga hjärtljud, tid för akut kejsarsnitt osv. - och mitt i alltihopa hade mamma frågat en sköterska var min pappa höll hus. Hon hade kollat runt lite och hittat honom i ett väntrum, där han satt med en termos kaffe och och tuggade lugnt på några prickig korv-mackor som min moster hade fixat åt honom.* Det är sådan humor och det är min pappa i ett nötskal. Han är lugnet personifierat. Han är även rolig, trött, superallmänbildad, glad i musik, blödig och snäll. Grym pappa, med andra ord.


*Tilläggas bör kanske att han inte visste om allvaret just då. Han tänkte nog bara att han ville hålla sig ur vägen.

2 kommentarer:

Josefine sa...

"en någon timme gammal maggie" - surrealistiskt!

Ms Johansson sa...

mhm! lika overkligt som att barn blir till på det sätt de blir till (jag tror det när jag ser det.)