lördag, augusti 11, 2007

Hemmakväll

Ikväll blir jag känslosam till så skilda sånger som Somebody med Depeche Mode, Accidental Babies med Damien Rice och Favorite T med Lemonheads.

*
Mina fem favoritromaner som inte är brittiska, amerikanska eller svenska (utmaningen hittade jag här):

1. Lolita av Vladimir Nabokov (Ryssland)
Nabokov skrev visserligen romanen på engelska (och vilken engelska sedan!) men han kommer ju från Ryssland, så jag tycker att det räknas. Jag älskar den här boken. Inte det minsta moralisk och väldigt sentimental och tragisk.

2. Norwegian Wood av Haruki Murakami (Japan)
Finstämt, nostalgiskt och sorgligt om en student i Japan på 60-talet.

3. Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij (Ryssland)
Som så många andra läste jag denna bok under tvång (litteraturvetenskap) och blev rejält förvånad över hur fantastiskt bra den är.

4. Främlingen av Albert Camus (Algeriet/Frankrike)
Idag dog mamma. Eller kanske igår; jag vet inte. Vilken öppning! Kyligt.

5. Naiv. Super. av Erlend Loe (Norge)
Mest för det där partiet om att huvudpersonen när han var liten en gång lekte tills han svimmade. Jag svimmade därför att det jag höll på med var så roligt att jag inte hade tid att ta en paus. Det är mitt mål att kunna uppnå ett sådant tillstånd igen.

Jag känner att Gabriel García Márquez fattas. Varför har jag inte läst något av honom? Jag är ganska säker på att jag borde det.

*

Tony Wilson dog igår. Det jag vet om honom har jag lärt mig genom den kanske inte helt bokstavstrogna men ack så underhållande filmen 24 Hour Party People. Han grundade Factory Records (Joy Division, Happy Mondays, New Order etc.) och nattklubben The Haçienda i Manchester. Mannen bakom Madchester, helt enkelt. Sorglig bortgång, verkligen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

bara bra böcker där, gillar! norwegian wood har stått i hyllan oläst ett tag, ska nog ta fram den, men jag har läst en novellsamling av samme författare, nånting med elefant i titeln :) kolla upp den, den var bra. ja, garcia marquez, i kolerans tid gillade jag minns jag, eller läs krönika om ett förebådat dödsfall... sen blev jag faktiskt lite sugen på att läsa om främligen. kubrick gjorde en bra filmatisering av nabokovs lolita, har du sett den?

Anonym sa...

ja jag kände precis samma jag med, med brott och straff... att den var nåt man måste läsa och att den skulle vara svår, trist och tungläst osv, men jag gillade den verkligen! en riktigt bra bok helt enkelt

naiv. super blev jag väldigt charmad av. har du läst han lilla pärla till bok maria & josé? med dvartvita illustrationer i

Ms Johansson sa...

kul med dina kommentarer! jag har bara läst norwegian wood av murakami och som jag har förstått det är den det mest realistiska han skrivit. ska kolla upp honom mer!

jag tänker mig att 100 år av ensamhet av Márquez är bra - kanske för att jag gillar titeln så mycket. cien años de soledad. wow.

jag har sett kubrick-filmen för längesedan, minns knappt något av den! är lite sugen på att se nyinspelningen med jeremy irons som humbert. den ska vara rätt dålig har jag hört, men jeremy irons...då kan det ju inte vara så illa?

ja brott och straff är väldigt lättläst - oväntat!

maria och josé har jag inte läst, men jag blev sugen nu. tack för tipset! han har ju även gjort de där barnböckerna, t ex kurt och fisken, som är fina.

Anonym sa...

ja, haha... kurt-böckerna, har läst kurt och fisken för min son, den är rolig.

hundra år av ensamhet, har den i min hylla men ej läst. än. känns lite som ett projekt. sommarlovsläsning typ.

jo, den där murakami elefant-novellsamlingen är lite surrealistisk men jag gillar sånt...