fredag, september 28, 2007

Decennium

I veckan läste jag i min dagbok från 1997. Det märks att jag var 19 år då, om man säger. Allting som hände mig var intressant (utropstecken!) och jag trodde att jag visste ett och annat. Givetvis hade jag ingen aning.

För tio år sedan:

...tog jag studenten.

...åkte jag på endagsbiljett till Hultsfred för att få se Suede, fick hög feber och låg halvt medvetslös under ett träd hela konserten. Sedan körde jag hem medan mina vänner sov i baksätet.

...kysste jag någon på riktigt för första gången. Vi var på fest utomhus, han kom från Värnamo och var aspackad och jag hade mönstrad långkjol på mig och tänkte "what the hell, jag kan ju alltid testa." Framåt natten trillade han ner från en hög trappa och min kompis och jag körde honom till jourläkarcentralen.

...flyttade jag hemifrån.

...tog min kompis och jag bussen till Jönköping en tidig lördagsmorgon för att köpa tulpaner på torget, för att vi tänkte att det var sånt man borde göra.

...träffade jag J och S för första gången. Första intrycket av S var "hon ser snäll ut och verkar inte heller känna någon" och av J "hon ser ut att vara äldre än jag och hon verkar tycka att jag är en tönt, men jag sitter kvar i alla fall." Tur att jag gjorde det.

...promenerade S och jag runt ett festande campus i Växjö för första gången, varpå följande dialog utspelade sig:

-Jag kommer nog inte att gå ut så mycket.
-Inte jag heller.

(Något år senare var vi en del av möblemanget på både Sivans och Stallarna.)

...yttrades meningen "vi kommer att vara medvetet diffusa", följt av "reflektion kan stavas både med kt och x" av en lärare på en pedagogikföreläsning och jag kände hur mitt föväntansfulla leende stelnade och hur jag började omvärdera min syn på högskolevärlden som utmanande och spännande.

...citerade jag dikter i min dagbok.

...läste jag Den Hemliga Historien av Donna Tartt för första gången. Jag golvades och har fortfarande inte rest mig.

...spillde jag ut en kopp nykokt te över hela min arm så att huden raskt krullade ihop sig ända upp till armbågen.

...klippte jag av mig mitt långa hår en vecka innan studentbalen.

...delade J, S, P och jag ett big pack några gånger i veckan, med resultatet att vi alla snart fick ha byxorna uppknäppta när vi satt ner.

...hade jag inte en tanke på att en dag flytta till Malmö.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Maggan, det var underbart! Cool att höras snart
s

Ms Johansson sa...

yes, cool babe.