måndag, maj 19, 2008

Personliga nyheter

Min kära gästbloggare har åkt hem och det innebär inte bara att det är tomt och tråkigt här, utan även att jag måste börja skriva själv igen. Det var skönt med lite semester. (Vår omskrivna femtimmarspromenad i platta gympaskor ledde förresten till att min rygg sa "time-out!" och att jag nu måste gå lätt framåtlutad som en gammal gumma. So hot. Jag hoppas på att återfå en rak rygg inom kort.)

Så, vad nytt? Jag har tillbringat en timme av dagen med att koppla in mitt nya trådlösa nätverk och till min stora förvåning fungerade det. Bredbandsbolagets instruktions-cd var verkligen för dummies och det tackar jag för.

Jag har även ringt a-kassan och häpnat över mängden intyg och blanketter jag måste jaga rätt på innan jag ens får veta om jag är berättigad ersättning. Det är härligt att vara oattraktiv på arbetsmarknaden.

Den stora nyheten, som jag hållit på ett tag, är att jag ska lämna Malmö för HV71:s hemstad, tändsticksstaden, Smålands Jerusalem, Vätterns pärla, call it what you want. Bodil Malmsten döper sina självbiografiska böcker till Mitt första liv etc. och jag antar att jag är på väg mot vad som blir mitt fjärde liv. Först alla åren hemma på landet med drömmar om Stockholm och London (unikt ...), sedan åren i Växjö med uppvaknande, studentliv och möten med alla de människor som betyder mest för mig idag, sedan åren i Malmö med arbetsliv, ännu fler viktiga människor och händelser och nu Jönköping med ny lägenhet tillsammans med N. Jag är hemskt förväntansfull och samtidigt lite vemodig, för jag önskar ju att jag kunde tvångsflytta alla mina vänner dit också. Men livet fungerar ju inte riktigt på det viset. Eller? Jag lockar med Sveriges vackraste sjö och kanske till och med stad, den godaste kebabsåsen (har jag hört), bisarr dialekt, polkagrisar på bara ett par mils avstånd och hockey i världsklass. Och så jag då. Vad säger ni?

5 kommentarer:

punk in writing sa...

Det är bara att gratulera Småland. :)

B sa...

ja, vad säger man? gratulerar så klart men samtidigt kommer det att bli en tom sommar utan min parter in crime, vem ska jag ut och dansa med?

fast jag förstår, jag lämnar malmö igen efter sommaren, vet inte riktigt vart men långt bort och innan dess ska jag besöka ditt nya hem.

Ms Johansson sa...

punk: åh, tack! (å smålands vägnar...)

bibbs: jag vet, men trösta dig med att jag har glömt hur man gör när man dansar! på examensfesten hängde min kropp inte med alls. värdelöst.

och du är välkommen!

Anonym sa...

nej, men alltså - jönköping?!?!? småstäder innebär bara obligatoriskt bilberoende och d e t förstår vilken tänkande medveten människa som helst hur lyckat det är, speciellt framöver... sedan så blir ju akademikerbristen i småsamhällen instant lappsjuka ganska fort, men jaja - du kanske lockas av elmia?

/en annan lärare & arbetslös biblitekarie
(som snart flyttar till ännu större sammanhang, det är trevligt med likasinnat sällskap)

Ms Johansson sa...

alltså, jönköping är ju ingen småstad och jag har svårt att tänka mig att det är färre tjänster där än i malmö. konkurrensen är i alla fall mindre. i vilket fall som helst så har arbete aldrig styrt mitt val av stad, jag går enbart efter vad jag har lust med och det har fungerat bra hittills. elmia? nja, snarare kärlek, trygghet, närhet till familj, närhet till skog och att jag mår bra i den staden.