tisdag, december 27, 2005

2. 2005 - böckerna, enligt mig

Årets böcker:

The Wonder Spot av Melissa Bank
Jag har läst i denna bok regelbundet sedan jag öppnade den för första gången i somras. Den innehåller allt som jag älskar att läsa om - New York, förlagsbranchen, relationsproblem, att växa upp - formulerat med ord som är så genialiskt sammanlänkade att jag vill citera varje sida. Den här boken är, tillsammans med Flickornas Handbok... och Den Hemliga Historien, mitt allt.

Harry Potter And The Half-Blood Prince av J.K. Rowling
Jag läser Harry Potter som jag läste böcker när jag var i 10-12-årsåldern: i timtal, utan paus, utan att blinka (känns det som), tills jag är stelfrusen och darrig av huvudvärk. Den senaste var som väntat ännu mörkare än de tidigare och slutet så outhärdligt sorgligt att jag var deppig i dagar efteråt. Precis som det ska vara.

Böcker som släpptes på pocket 2005 (jag hjärtar pocket) och därför får vara med på årslistan:

Låt Den Rätte Komma In av John Ajvide Lindqvist
En svensk vampyrroman - vem hade trott att det skulle gå att läsa? Inte jag i alla fall, men eftersom boken var döpt efter en Morrisseylåt tänkte jag att författaren inte kunde vara helt tappad bakom en vagn. Och det var han ju inte heller. Så vackert språk, så vacker kärlekshistoria - med genustwist, yay!

Vad Jag Älskade av Siri Hustvedt
En tragedi om två konstnärsvänner i New York. En av de bästa böckerna jag någonsin läst.

Middlesex av Jeffrey Eugenides
Texten på www.bokus.com säger det så bra: This is the tale of a gene that passes down through three generations and flowers in the teenage body of Callie. Thanks to this gene, she begins to realise she is part girl, part boy. What results is a fable of the intricacies of gender and the untidy promptings of desire. Eugenides borde få Nobelpriset för den här boken (och om den inte räcker, så är ju Virgin Suicides också grym.) Också en av de bästa, och viktigaste, böckerna jag någonsin läst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj, råkade visst lägga en kommentar till i det gamla inlägget..

hp och låt den rätte är mkt bra

Ms Johansson sa...

no worries, jag såg. jag är fastvuxen vid pappas dator...jag är kär.
japp, vore kul att ses - ett tips: death cab-biljetterna börjar ta slut!