tisdag, december 13, 2005

Broken spirit + frukt = salvation?

Jag tänker att allt - mitt hår, min mage, mitt humör, mitt liv, mina tankar, mitt samvete - skulle bli bättre om jag åt mer frukt. Problemet är att jag sällan lyckas få i mig mer än en frukt per dag. På gymnasiet var jag fanatisk; fem äpplen (den enda frukt jag inte inbillade mig att jag var allergisk mot) om dagen, gissa om jag höll doktorn borta från magen! Samt morötter så att jag blev alldeles gul i huden. Det där höll ju inte i längden, eftersom jag ibland fick hetsäta tre äpplen innan läggdags för att jag inte hunnit få i mig dem under dagen. Så jag släppte det, allt eftersom. Lättnaden kom med tiden.

Lite för mycket, kanske.

Nu kanske jag har kommit på ett knep. Jag köper hem ungefär tre sorters frukt åt gången. Sedan gör jag fruktsallad varje kväll. På det viset slipper jag äta frukterna en och en. Igår blev det en kiwi, ett äpple och en banan, blandat med valnötter och russin. Idag blir det detsamma, förutom kiwin. Så jag hackar, äter och knäpper mina händer för att allt ska bli bättre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var det bästa jag läst på länge! Det sätter fingret på hur det är. När antingen den riktigta världen visar sin dåliga sida för brutalt eller min egen värld blir för full av låtsasproblem på en gång, så att jag inte längre har distansen att se att de är låtsasproblem, då hjälper det att koncentrera sig på en sak och göra den till en överlevnadsstrategi. Själv tror jag att jag kommer att klara mig bättre om jag äter mycket vitkål och rotfrukter + inte en enda lightprodukt. Stenhårt tror jag det. Vitkålen är mitt sätt att offra till gudarna för välgång och god hälsa.

Ms Johansson sa...

vi är av samma skrot och korn. jag har fått för mig att jag inte tål vitkålssallad, tyvärr, annars tror jag starkt på det. även tranbärsjuice, nötter, havregryn och aplesinjuice UTAN tillsatt socker.