fredag, december 07, 2007

A whole lotta nothing

Jag tänker ibland på Lester Bangs i Almost Famous när han förklarar läget för William: Of course I'm home. I'm always home. I'm uncool. Då känns det bättre.

Sjuk vecka, min hjärna har fått handskas med alla slags problem som finns när det gäller att vara jag. Nu känner jag mig som en akvarell av mig själv. Alla jag pratar med (eller läser) är så trötta. Jag med. Jag orkar inte ens välja om jag ska se Serendipity eller Independence Day i kväll. Ettan eller trean? Romantiskt eller bombastiskt? John Cusack eller Will Smith? (Okej det var en no- brainer.)

Senaste Gilmore Girls (denna blogg byter för övrigt snart namn till Kirk, you rock my world): när man kollar på serien från början igen är det kul att räkna ledtrådarna till att det kommer att bli Luke och Lorelei till slut. I avsnittet jag såg i natt (Red Light on the Wedding Night): Luke och Lorelei filmas bakifrån när de står tillsammans i chuppahn Luke byggde till Loreleis och Max bröllop. De ser ut som ett sådant där par på en bröllopstårta.

7 kommentarer:

B sa...

vilken tur att jag läste det här! dumma svenska översättningar, jag fattade ju inte vilken film jag tänkt välja bort. "akvarell av mig själv", vackert uttryckt. jag är väldigt uncool, nu när idol slutat vet jag inte längre vad jag ska göra på fredagar men ikväll ska jag njuta med en massa kakor och jobba på de där extra kilon! puss

Anonym sa...

trillade in på din blogg igår kväll, vet inte riktigt hur. har ägnat hela dagen åt ofokuserat tentaplugg och roats av dina texter. dina favoritböcker, -filmer, -musik är helt i min smak. kul att läsa! tack (men du har förstört min studiero)!

Ms Johansson sa...

bibbs: jag antar att du valde serendipity? jag fastnade i independence day...akvarellgrejen är stulet ur en bok, men jag försöker göra det till mitt. det är ett bra uttryck. jag är så uncool att jag överhuvudtaget inte tycker om helgerna för att det inte är något bra på tv då.

anonym: vad roligt! jag gör mitt bästa för att få alla att bli lika dåliga studenter som jag, det är ju tråkigt att vara ensam!

Anonym sa...

Fin observation där! En annan kul grej är annars att slutscenen i det allra sista avsnittet är i princip identisk med slutscenen i pilotavsnittet: Rory och Lorelai sitter på Luke's och pratar med Luke i bakgrunden, kameran zoomar ut till tonerna av Sam Phillips "lalala"-ande. En fin touch, tycker jag, som trots att jag också är en Lorelai/Luke-shipper anser att Gilmore Girls främst handlar om två saker: kvinnlig bonding och popkultur. Männen är liksom bara en bisak.

PS: Jag känner mig fånig som ställer den här frågan till en Kirk-fanatiker, men du vet väl att Sean Gunn är med i pilotavsnittet och spelar en Kirk-typ (det ÄR förmodligen Kirk) som bara råkar heta något annat än Kirk? The DSL guy, du vet. Däremot minns jag inte vad han kallades. Minns du?

Ms Johansson sa...

tgllt: det har du rätt i! cirkeln är sluten, liksom. och håller med dig om den kvinnliga bondingen (samma sak med sex and the city tycker jag.)

kirk heter mick i första avsnittet - det är ju skitkul att han är exakt som kirk, kanske som du säger bara en "pseudonym"? bäst med kirk är för övrigt a film by kirk. oslagbart.

fint med en gg-fanatiker till, förresten!

Anonym sa...

Just det! Mick! Jag tror som sagt att det bara är en "pseudonym", eller så blev provpubliken eld och lågor över Mick/Kirk, vilket ledde till att han fick en större roll i resten av serien. Det är nog den troligaste förklaringen, nu när jag tänker på saken.

Right back at you, förresten! Det är så frustrerande att försöka förklara GG:s storhet för människor som fått för sig att det är en konservativ Seventh Heaven-serie. En väldigt vanlig, och slö och ogenomtänkt åsikt. Hur tänker de då egentligen?

PS: Mer pilottrivia - i den ursprungliga piloten (den som visades för Warner Bros) spelades Sookie av skådisen som gör Drella, den galna harpspelerskan. Hon är för övrigt IRL gift med Jackson!

PS igen: Amy Sherman Palladino är som Lorelai i kubik!

Ms Johansson sa...

jag tänker att jag ska ignorera folk som ogillar gg för att det är så svårt att förklara storhet för någon som inte vill förstå. ändå kan jag inte riktigt låta bli...höll i höstas dessutom ett föredrag på min utbildning om att lorelei är min bästa (tv)kompis...

annan trivia: jag såg hon som spelar sookie i "the life of david gale" som surmulen lack och läder-gothbrud, det gick inte riktigt ihop i min hjärna!