lördag, december 15, 2007

Vad jag älskade 2007: musik

Musikåret 2007 är för mig enkelt att sammanfatta. När det gäller ny musik, har jag i princip bara lyssnat på två grupper, om och om igen:

Interpol - Our Love To Admire. Del tre i historien om vad som har blivit mitt viktigaste band. Jag har tydligen blivit så sammanlänkad med Interpol att jag beskrevs på följande sätt i en presentation av gästerna på ett bröllop som jag var på i höstas: Lärde känna bruden genom brott och straff, men kopplar fortfarande inte ihop Interpol med poliser. Jag behöver kanske inte säga mer än så.

The Mary Onettes - The Mary Onettes. Egentligen började jag lyssna på den här skivan för att bandet kommer från Jönköping och för att jag hört (delar av?) dem förr i en annan konstellation. Det krävdes dock inte många genomlyssningar innan jag började älska den. Den är ungefär som omslaget: ödsligt vacker, 80-talsromantisk och dyster.

Några andra låtar som gjort starka intryck:

Bluetones - Hope And Jump
Rilo Kiley - Dreamworld (Bonus (?) - Jenny Lewis utan kjol!)
The Shins- Phantom Limb
Säkert! - Det kommer bara leda till nåt ont
Happy Mondays - Deviants
Peter Jöback- Stockholm I Natt
Feist - How My Heart Behaves

Inget sammanfattar dock mitt år lika pricksäkert och ärligt som min Last FM-topplista. Den struntar dessutom i vilket år låten i fråga kom till världen.

2 kommentarer:

Balloonfighter sa...

Jag gillade också Interpol och Mary Onettes. JAg glömde faktiskt bort dem på min årssummering på bloggen, men den var också helt spontan.

Ms Johansson sa...

lätt hänt, jag har förmodligen glömt något jätteviktigt på min...