söndag, april 02, 2006

Jag som Jack Killian

Minns ni tv-serien En Röst I Natten? Jack Killian? Klart att ni gör. Den gick på söndagskvällarna när man var liten och jag kunde riktigt längta efter den. Te och rostat bröd framför tv:n, den sista utposten innan det var skoldag igen. Jag var ganska kär i Jack också. Såklart. Han var ju en untouchable på många sätt, redan då var det den typen av män jag föll för.

Jag sitter och väntar på ett telefonsamtal, så jag tänkte skriva lite under tiden. Klockan är strax efter tre och jag har haft en bra kväll. Den började i och för sig med att jag skulle ta min cykel på innergården och inte kunde hitta min cykel på innergården. Jag antar att den har blivit stulen. Jag orkade inte ens bli upprörd, men det blir jag säkert imorgon. Eller på måndag kanske. Promenerade istället till Ölkaféet med öppen jacka och andades in den lätt ljumma kvällsluften. Det var fint. På Ölkaféet väntade B med några av sina vänner. Vi skulle samlas för att vinka av två av dem som åker till Kina imorgon. Himmel vad overkligt. Skönt att jag själv bara ska vakna och kolla på Buffy, inte packa och bege mig till flygplatsen. De är äventyrare, det är inte jag. Jag är raka motsatsen. Jag åker knappt ens till Lund.

Ett tag kunde jag knappt fokusera på något annat än de pommes fritesen som B beställde på Ölkaféet. De doftade så gott och var så goda att jag hade kunnat hetsäta dem på tre sekunder. Jag hejdade mig och smakade bara några stycken. Små, små delar av himmelriket.

Ja, sedan skulle det dansas och det skulle det först göras på KB, men jag sprang bort till Retro för att se vad som hände där och där visade det sig vara popklubb, så jag hämtade de andra och så gick vi dit istället. På vägen in möttes vi av She Bangs The Drums och det är alltid ett gott tecken. Jag och D poserade för S och han tog fina bilder på oss där vi såg ut som allvarliga kulturarbetare. Egentligen är vi kommunalt anställda båda två. Väldigt oromantiskt.
På miniatyrdansgolvet i källaren var det så varmt och fuktigt att mitt hår växte tre storlekar och snurrade ihop sig till korkskruvar. Vem behöver locktång när man kan gå och dansa i Retros källare? Vi dansade lite och pratade om snuskiga ord som finns. Folk droppade av och till sist var det bara jag och B kvar av gänget. Vi försökte dansa lite och jag stirrade på en annan untouchable, sedan gick vi hem.

Jag har haft klänning på mig och inte känt mig obekväm. Inte som om jag vore utklädd. Trevligt.

Nu lyssnar jag på Doves och väntar.

Godnatt Sverige, var ni än är.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Visst minns man Jack K. Jag hade också en crush på honom. Han och Mac Guyver (stavas det så?).

Jag har heller aldrig varit någon äventyrare. Malmö är SÅ tillräckligt för mig. Är det väldigt tråkigt?
/m

Josefine sa...

vi tre verkar vara ett gemensamt släkte. en lärare på min skola ska ta tjäntledigt några månader nästa termin för att resa i Asien. alla är helt impade och avundsjuka. inte jag så klart. jag längtar inte heller ut.
i mitt liv är andra människor det mesta intressanta. för mig är en människa ett helt universum som kan utforskas. det känns inte nödvändigt att åka till andra sidan jordklotet för att lära sig och uppleva nya saker.

Ms Johansson sa...

nej jag är ju helt med er. det enda jag verkligen åka till är amerika, new york i synnerhet. men oj vad många nojor jag måste komma över innan det kan ske.

Anonym sa...

Människor... exakt så! Det finns så mycket att utforska här på plats. /m

Anonym sa...

jag reser gärna. fast det ska vara bekvämt. och det ska vara tillsammans med någon, så att man kan dela det man upplever. jag brukar ofta komma till nya insikter när jag reser, om det så bara är till säffle...

därmed INTE sagt att nya platser är viktigare än människor. men det ena behöver inte utesluta det andra. när ni har kommit över era nojor tycker jag att vi kan åka någonstans tillsammans. det behöver inte vara långt. /f

Josefine sa...

frida, du har rätt! att resa är såklart viktigt för att inte helt snöa in. jag tänkte mer på att åka till kina eller luffa runt i asien. då krävs det en viss äventyrslusta som jag inte alls besitter. och sen tänkte jag nog på en viss typ av människor som ska åka runt så mycket som möjligt men som inte vet vad man heter i efternamn. de är bra på att få en massa upplevelser men är inte speciellt bra på att komma nära andra människor.

Ms Johansson sa...

jag skulle vilja åka på en road trip (bra musik, stanna när man vill, solglasögon) men jag har vissa issues med att åka bil!

/komplicerad

Anonym sa...

när Doves spelar hoppas jag du har sett att Maximilian Hecker kommer till Inkonst 27 april...

B sa...

resa är underbart när man upplever stunderna av total frihet, här och nu är det som gäller, det blir som ett knark som man jagar. det finns annat än resa som kan ge här och nu känslan, dans när det är som bäst. inget kina för mig men en bra danskväll kommer snart...

Ms Johansson sa...

spelar doves också? maximilian är fin!

bibbs: jag hör mer hemma på dansgolvet än i ett flygplan, det är där jag släpper allt!