måndag, april 24, 2006

Vänstertrafik

Trots att det är måndag blev jag lite kär i våra elever vid samlingen idag. De sitter där med sina randiga tröjor, lila leggings och hängiga jeans, med sina bruna ögon och blå ögon. Vissa är lite frånvarande, deras blickar indikerar att de är långt borta i tankarna. Vissa är så koncentrerade att deras munnar är halvöppna. Någon gäspar och gnuggar sig i ögonen, någon viskar något till barnet bredvid. 32 världar samlade i en ring på ett golv. Det är häftigt, på något vis.

Den sötaste och truligaste killen i klassen var på så gott humör idag att han lät mig kittla och krama honom. Det är så ovanligt att jag blev alldeles varm i hjärtat och började nynna på Tomas Di Leva (!) Fråga mig inte hur det hänger ihop. Här är vad jag nynnade:

Det är så kallt där ute, kallt för dom små fåglarna.
Vem kommer att ta hand om dom?

Jag såg din skepnad i en taxi nere på marknaden i Soho.
Säg har du märkt att det är vänstertrafik i våran själ?
Du är rebellen som ett mode. Långt ner i Brixton, kokar grejer.
Säg har du köpt David Bowies senaste kassett?

Ja du är fri att bli den som du blir, men för mig så har du vuxit till en pärla.
Du är berömd...du är berömd.

Min svarta pärla i London som jag älskar med och dansar mig till ro. Ooh ooh ooh...
Min svarta pärla i London som jag älskar med och dansar mig till ro. Ooh ooh ooh ooh...

Åh jag älskar att se dig se på tv älskling, för det ger dig nya tricks i din samling,
att öppna oss för myterna.
Åh jag såg dig här i Brick Factory. Men var är du nu, det skvallras om Billy och dig,
fastän du sa jag ska befria dig.
Säg har du glömt att du är, du är kär?
Min svarta pärla... Min svarta pärla i London.
Min svarta pärlemor. Min svarta pärla i London.
Min svarta pärlemor.

Äh, den är bara så glad.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha "Bowies senaste kassett"! Det var längesen... /Frida

Anonym sa...

Vad fint du beskrivit barnen! 32 världar i en och samma ring... mäktigt. /m

Anonym sa...

Åååå, maggan. jag är så överväldigad... Ska försöka bena upp det:

1. "32 världar samlade i en ring på ett golv". Det var den vackraste mening jag läst på veckor,och jag är ändå inne i en läsperiond. Sann, tillbakadragen, eftertänksam och storslagen på en gång. En på-pricken-mening.

2. Den där texten av Di-Leva, jag älskar den och den är så vi, som Superman-armbanden. jag har tröjan med ert citat på mig idag. Närmast intill hjärtat, också skriver du om den.

3. ´Hela texten är så mycket Maggan att alla minnen och allt omtyckande av dig inte får plats. Hjärtat är ju som bekant inte större än en knytnäve och hur skulle du någonsin kunna fångas i en knytnäve?

LOVE! S

Ms Johansson sa...

frida: ja, mycket retro! min favorit är annars den mystiska meningen "du är rebellen, som ett mode, långt ner i brixton, kokar grejer."

maria: tack, det är en ganska överväldigande tanke!

sassa:det är ju du som skriver de vackra meningarna! låten är extremt mycket vi, växjö, vår, nostalgi...nästan så att det blir lite jobbigt.

all min kärlek!

Josefine sa...

ja, jag är ju också totalt involverad i all nostalgi kring denna låt! superman-armbanden har till och med fallit bort från mitt minne, det var grejer det!

jag upplevde också den kärleken idag när jag stängde på fritids och satt kvar med två fantastiskt roliga 6-åringar och spelade skip-bo. jag hade roligt, på riktigt.
återigen, att små barn inte förstår ironi är absolut inte sant, de kan till och med använda det själva.

sandra, OVERKLIGT att du hade den tröjan på dig just idag!

Ms Johansson sa...

ja det har du rätt i , overkligt sammanträffande! hur ofta lyssnar man på svarta pärlan, what are the odds?? jag har haft många sådana sammanträffanden på sistone, jag gillar det.