onsdag, september 20, 2006

Kick

På min utbildning har vi ungefär ett studiebesök i veckan den här hösten. Idag hade turen kommit till Malmö stadsbibliotek. Jag var redan tidigare hemskt förtjust i just det biblioteket (främst i arkitekturen), men efter dagens besök är jag alldeles hänförd. Äntligen, efter ett par studiebesök på bibliotek där det varit så tyst och dött att jag nästan blivit gråhårig bara av att tillbringa ett par timmar där. Vi har mött bibliotekarier som talat så tyst att det inte varit någon idé att ens försöka lyssna. Vissa har nästan verkat folkskygga, som en parodi på en karikatyr av en bibliotekarie. Malmö stadsbibliotek är så levande! De som jobbar där (i alla fall de vi träffade) är engagerade och har humor och social kompetens. Biblioteket är knappast tyst någonstans. Folk pluggar och snackar, TV4 spelar in morgontv, någon sitter och skriver eller läser tidningen. Det är så modernt. Som ett litet samhälle i samhället, till för alla (don't get me started on integrationsarbetet och satsningen på att få barn att läsa! Fantastiskt!) Idag kändes det nästan som att jag hade kunnat sälja min själ för att få jobba där någongång.

Inga kommentarer: