söndag, februari 11, 2007

Det kommer bara leda till nåt ont ändå

Denna söndagen tycks gå i något slags svenskt tema när det gäller mitt musiklyssnande. Mauro Scocco och Ratata på iskall promenad förut, Yvonne efter att ha träffat en Yvonne-konnässör under en fika förut och nu The Concretes. Jag har aldrig varit något större fan av det bandet, men nu när Lisa Milberg har börjat sjunga låter det ju jättefint. Inte alls lika tillgjort "jag kör samma uttal som Karin Dreijer"-aktigt som jag tycker att det ibland kan kännas med den andra sångerskan, utan bara ärligt. Lyssna på Oh No.

Men nu till det väsentliga: jag har börjat lyssna så smått på Säkert! och hela skivan är med stor säkerhet underbar, men just nu kommer jag inte förbi Det Kommer Bara Leda Till Nåt Ont, en duett mellan Annika och Markus Krunegård (Laakso). Jag är överhuvudtaget svag för duetter, men det här är något utöver det vanliga. Jag sitter här och är lite skakis.

Hon: Följer dig hem, tar den långa vägen så jag får känna mer av din lukt.
Han: En kort paus, utanför Statoilmacken, vi köper folköl 3,5. Det kommer bara leda till nåt ont ändå.

Hon: Det kommer bara leda till nåt ont ändå.

Hon: Jag är rädd, för du ser för bra ut i svart, svart lugg och blå anorak.
Han: Den här skogen gör nånting med mig, jag blir alldeles för ärlig,
säger "kyss mig inte det kommer bara leda till nåt ont ändå."

Hon: Det kommer bara leda till nåt ont ändå.

Hon: Det är kallt, du får låna min halsduk, du bor så misstänkt nära mig.
Han: Du har missförstått, jag är inte värd det här, jag har ingenting som du vill ha. Det kommer bara leda till nåt ont ändå.

Hon: Det kommer bara leda till ont ändå.

Han: Kyss mig inte, det kommer bara leda till nåt ont ändå.

Båda: Kyss mig inte, det kommer bara leda till nåt ont ändå.

Hon: Du kysste mig nyss, det kommer bara leda till nåt ont.


10 kommentarer:

Anonym sa...

Medhåll angående Säkert!

Ska Lisa Millberg sitta bakom trummorna och sjunga? Få grejer ser så löjligt ut som det.

Ms Johansson sa...

ja just det ja, hon är ju trummis! jag vet faktiskt inte, men jag hoppas ju att hon frontar i stället. det kanske finns någon annan i bandet som kan vara extratrummis (de är ju asmånga!)

Anonym sa...

Ja, rent statistiskt så borde någon av dom andra kunna spela trummor.

Jag har dock lite svårt för Lisa Millberg sen hon var med i Tryck till på ZTV för ungefär en miljon år sen. Hon snörpte alltid så retligt på munnen åt saker som jag tyckte om.

Ms Johansson sa...

jag har ruskigt svårt för henne också, hon är en sådan där människa som aldrig ler. (i alla fall inte så att jag har sett det.) det gör mig konfunderad.

Anonym sa...

jag har gillat concretes hela tiden. säkert! har jag dock bara gillat i typ ett par veckor. och denna textrad gör mig INTE besviken. gåshud, shit vilken gåshud.

Ms Johansson sa...

trots att låten ändå är drygt tre minuter lång tar den slut så fort att jag måste lyssna på den minst fyra gånger åt gången. den är en rysare av rang.

Agogo sa...

Underbar!

emptybox sa...

Den här låten är helt magisk! Tack för att du skrev ner låttexten.

Ms Johansson sa...

ingen orsak! det var ett rent måste, jag var besatt av att höra varje ord.

Tove sa...

Jag förstår precis vad du menar. Jag kommer inte heller förbi "Det kommer bara leda till nåt ont". Magisk låt.