fredag, februari 23, 2007

Limbo

Igår insåg jag att min hemtenta ska vara inne på måndag och inte på torsdag, som jag hade fått för mig. Veckan är märklig, som en lång dag som bara fortsätter att pågå. Inga nystarter. Det måste vara därför jag inte har vett att ens kolla på mitt schema.

Min insikt fick mig inte att kickstarta på något sätt, snarare tvärtom. Jag vandrade runt i snön ett par timmar och lyssnade på musik, jag fixade med Last.fm och jag besökte minst 75% av internet. Jag kände hur mina ögon var alldeles uppspärrade och jag började tänka på att jag blinkade för sällan. Jag har fortfarande inte börjat skriva. Eller, jag steg upp vid tre i natt när jag kom på en formulering som i dagsljus är så totalt intetsägande och lam att jag ändå borde stryka den.

I natt läste jag även ut The History Of Love. Sedan kunde jag inte sova. Mitt hjärta var krossat. Den handlade mycket om hur människor går om varandra i livet, missar varandra. Och hur cirkeln ändå tycks slutas förr eller senare. Den här boken var den första (skönlitterära) jag lånade på ett bibliotek på många år. Jag såg den som startskottet på att inte köpa alla böcker jag läser (spara pengar samt fullt i bokhyllorna.) Det är bara det att The History Of Love är en historia jag måste ha hos mig alltid. Jag vet att det kommer att komma dagar och nätter då jag måste läsa lite i den och då måste den finnas där. Jag måste ju köpa den. Men i alla fall; läs den. Finns både på engelska och på svenska. (Det är bara att hoppas på att man lyckats översätta Nicole Krauss fantastiska formuleringsförmåga.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag längtar ihjäl mig efter att få läsa den. ämnet tycks passa mig perfekt.

Anonym sa...

Åh, jag lånade den och började läsa men hann inte klart. Kände dock att den behövde bo hos mig så den står i bokhyllan nu och väntar på att jag ska bli klar med all kurslitteratur.

Ms Johansson sa...

anna och frida, jag avundas er att ni har den framför er!