fredag, januari 11, 2008

Bokmal

För länge sedan tipsade jag en kille på mitt förra jobb om en bok till hans frus bokklubb. En annan tjej hörde detta och tyckte att det vore en kul idé om jag kom till hennes bokklubb och tipsade om böcker. Visst, visst, coolio, tyckte jag. Då. Igår, när det väl var dags och jag kände mig helt oförberedd och ovärdig - vem är jag att tipsa om böcker bara för att jag pluggar till bibliotekarie, man behöver inte ens ha läst litteraturvetenskap för att komma in på utbildningen - var jag inte riktigt lika avslappnad. Men jag packade mina böcker, gick och klippte mig (sammanträffande) och satte mig på bussen till Ljunghusen, där jag aldrig förr varit. Bokklubben satt och åt middag när jag kom och visade sig bestå av Vuxna Kvinnor. En del damer, till och med. Jag tackade min lyckliga stjärna för att jag hade tagit bort mitt avskavda vinröda nagellack och för att jag valt bort vissa böcker för lite, eh, yngre kvinnor. Sedan tänkte jag att även om jag känner mig som en tonåring i detta sällskap är jag vuxen. Jag drack lite vin och kom in i "det får bära eller brista"-känslan. När jag väl började prata och upptäckte att de lyssnade uppmärksammat och kom med synpunkter kände jag att det bar och att det faktiskt var roligt att komma till en helt annan värld och vara jag. Och prata om böcker jag älskar, givetvis. Efter mitt prat bestämde de sig för att ha Curtis Sittenfelds Prep som nästa bok och Joan Didions Ett År Av Magiskt Tänkande efter det. Bra val. Skön känsla att ha gjort något nervöst och klarat av det. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mäktigt Maggan! Du är ju som gjord för bokprat - inte för att du läser till bibliotekarie - utan för att du läser en massa och har passionen för det.
Kram m

B sa...

maggie-mags, håller med m, du har känslan.

Anonym sa...

skitbra!