torsdag, mars 22, 2007

...

Scillan har börjat blomma i trädgården runt Kulturanatomen. Gräsmattan är lite grön. Förra våren, när jag var där och skrev mitt inträdesprov, tittade jag på huset och de blå blommorna och tänkte "jag måste gå här." Jag kan inte riktigt fatta att jag faktiskt gör det nu och att nästan ett år har passerat sedan den dagen. Jag minns den så tydligt. Kallt, grått, tweedkjol, prickigt linne, svart kofta, okända människor, dåliga tankar, föreläsning med kollegorna efter provet, välmenande blickar, "hur gick det?", "vi pratar inte om det", smärre sammanbrott, telefon med J, "kom hit, du måste äta", qouornfiléer med pasta och spenatsås, kylig kväll, sömn i soffan, doktorn dagen efter, lättnad. Se där, jag har sjukt bra minne ibland.

...

Idag har jag vandrat runt i mina nya gympaskor som är på gränsen till för små. Framsteg: världen rasar inte samman för att stortån ibland tar emot i framdelen av skon. Jag noterar det, men blir inte rasande på mig själv och ångrar att jag köpte dem. Sådant kan annars få mig att förakta mig själv rätt mycket - jag menar, man borde ju åtminstone kunna köpa kläder i rätt storlek? I stället tänker jag: "de var ju så billiga, jag vänjer mig." Det är skönt, samtidigt som det inte är jag att vara så blasé.

...

Nu, någon månad efter min Interpolhysteri, känner jag mig redo att utse Leif Eriksson till den allra bästa, mest suggestiva låten på Turn On The Bright Lights och Not Even Jail till dito på Antics. De är givetvis med på min (icke-existerande) lista över Världens Bästa Låtar också. Interpol, alltså. Jag och min kompis kille började prata om dem mitt i en schlagerdelfinal härom helgen och det slutade med att vi båda satt och suckade och stirrade i fjärran. Det finns inte ord ibland.

She feels that my sentimental side should be held with kids gloves
But she doesn't know that I left my urge in the icebox
She swears I'm just prey for the female
Well then hook me up and throw me, baby cakes, cause I like to get hooked

The clock is set for nine but you know you're gonna make it eight
All the people that you've loved they're all bound to leave some keepsakes
I've been swinging all the time think it's time I learned your way
I picture you and me together in the jungle it will be ok.

(Leif Eriksson)

...

I pretend like no one else to try control myself
I'm subtle like a lion's cage
Such a cautious display
Remember take hold of your time here
Give some meanings to the means
To your end
Not even Jail.

(Not Even Jail)

...

En sak till bara: körbärsträden mellan Jeriko och Folkets Park har börjat blomma. Det är en och en halv månad tidigare än förra året. Jag vet, för att de blommade på min födelsedag.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Borde det inte vara dags för en ny interpolskiva snart? Och en skön turne på det?
Det tycker jag iaf.
Jag gillar dina beskrivningar av våren och interpol.

Ms Johansson sa...

jag är helt med dig! det är typ min högsta önskan att få se en interpolkonsert just nu.
och tack!