torsdag, oktober 25, 2007

Ang. Mark Kozelek...

...och det faktum att det ibland känns som att det inte är någon idé att formulera sig när det bästa redan är skrivet.

Best of Mark Kozelek och Red House Painters (kan ni finna låtarna i texten?):

Giving into love and sharing my time, letting someone into my misery. I'd like to come home to see you and to catch your sickness by the bedside. But then you'd know how much I really need you.

It's all in your head, she said, morning after nightmare. You're building a wall, she said, higher than the both of us. So try living life instead of hiding in the bedroom, show me a smile
and I'll promise not to leave you.

We walked down the hill, I feel the coming on of the fading sun. And I know for sure that you'll never be the one. I need someone much more mysterious to be my miss, to be my mistress.

But there in the clearing I know you'll be wearing your young aching smile and waving your hand.

And you're the dark of our home. But still the home that I feel won't let up or let go
and this I'm certain.

...

When everything we felt failed and some music soft in distant sails. But it don't sound like it did before, then I know I'm left with nothing more
than my own soul.

Glass on the pavement under my shoe,
without you is all my life amounts to.

...

Till sist: en låt som Mark inte skrivit men likväl förvandlar till magi: The Cars All Mixed Up.


10 kommentarer:

Anonym sa...

Rysning.

Jag hör rösten i mitt huvud när jag läser. Katy song och Medicine bottle känner jag igen direkt. Kanske deras allra bästa låtar. Faktiskt satt jag bara för någon dag sedan och läste om Red house painters och om hur de aldrig framför Medicine bottle live pga av den så personliga texten. Det var då jag fick reda på att All mixed up var en cover också! I alla år har jag trott att det var deras egna. Men det är lika genial ändå.

Är de splittrade?

Anonym sa...

splittrade som i att de inte spelar ihop längre.

Anonym sa...

eller det vet jag ju. jag har ju lyssnat en hel del på kozeleks nya band, sun kil moon, till och med.

Ms Johansson sa...

mattias: jag visste inte det om medicine bottle! den är ju som en feberdröm, nästan otäckt bra. katy song brukar han inte heller vilja spela live, fast han körde den faktiskt när jag såg honom på kb häromåret. den versionen var dock lite upphottad, så jag blev lite besviken. (han körde även min favorit revelation big sur som också är med ovan, då började jag nästan lipa.)

jag älskar carry me ohio med sun kil moon, men jag har missat modest mouse-coverlåtarna! har du hört dem?

Anonym sa...

carry me ohio är riktigt fin!
jag är inte speciellt inne på modest mouse, så jag har inte brytt mig om coverskivan så mycket.

jag hoppas jag får uppleva kozelek ensam eller sun kil moon live någon gång.

Sägen, Elin Sigrén sa...

Medecine Bottle är den bästa låten i hela världen och en trött söndagkväll som denna och påminelsen från dig om hur bra den egentligen är gör att jag måste lyssna på den nu!!! Den är soundtracket till den mest passionerade och mest destruktiva kärleksrelation jag någonsin haft.
Som tur är tog det slut. Feberdrömmar passar dåligt i verkligheten.

Ms Johansson sa...

oj! den är ju jobbig nog utan personliga angelägenheter att koppla till den...

Åsa sa...

Så märkligt det är ibland: jag brukar läsa din blogg, hittade den av en slump en gång. Jag har varit i Barcelona några dagar, kom hem nu ikväll. En av de som var med mig på resan är ett stort Mark K-fan och det hade slumpat sig så att han skulle spela där i fre. Såklart var vi där! Och nu när jag läser på din sida så har du skrivit om honom!! Märkligt..

Jonas sa...

Själv hade jag sedan ganska länge gömt undan mina RHP-plattor pga betungande minnen. Men när jag läste texterna på din blogg blev jag tvungen att ta fram dem igen. O nu kändes det bättre än någonsin att höra dem. Tack för påminnelsen!

Ms Johansson sa...

jag gillar att jag satt igång (en liten, men ändå) mark kozelek-våg här!