torsdag, oktober 11, 2007

Lingo

Idag har jag och en i min grupp hållit i vår projektredovisning för klassen och tre av våra lärare (på engelska!) Trots att vår länksamling kanske inte var ace gick det bra, vi pratade på och fick ingen skrattattack som befarat utan log nog mest bara maniskt. Det var en trevlig dag, institutionen bjöd på bagels och allas länksamlingar var snygga och bra.

När jag kom hem låg mitt första nummer av Språktidningen - tidningen som bevakar och bejakar språket på mattan. Jag kan nog inte riktigt få fram hur till mig jag är över denna tidning. Jag älskar språk! Språk är något av det viktigaste och roligaste som finns! Det är säkert, jag kan komma på mig själv med sakna den där obskyra grammatikkursen jag läste någon gång i Växjö. Eller för all del, latinlektionerna på gymnasiet. Jag kanske inte ska sälja skinnet innan björnen är skjuten, men den här tidningen verkar grym:

- en av rubrikerna utanpå lyder "Högt blodtryck av särskrivning." Oh yes.
- Jonas Hallberg (som vi alla älskar sedan tv-serien Dominans och P3:s Spanarna) har en sida med titeln bättrevetaren.
- Fredrik Lindström (som vi alla älskar sedan sketcherna på Guldbaggegalan för ett antal år sedan) har en sida där han är Fredrik Lindström.
- den innehåller en artikel om pronomenrevolutionen.
- den innehåller en artikel om jiddisch, som gläder mig lite extra eftersom judisk kultur, judiska traditioner och, tja, judiska personer är något av ett specialintresse för mig. (Jag skulle gärna byta efternamn Friedman eller Cohen om det inte vore falsk marknadsföring.)

Som prenumerationspresent får jag en bok med latinska citat. Alltid fint.

4 kommentarer:

Lina sa...

Jag läste faktiskt den tidningen på jobbet idag och tänkte blogga om den, men nu har du ju redan sagt allt vettigt som jag tänkte säga så jag får hålla mig till plan b och skriva om ICA-kuriren istället. Oh well. Jag håller med dig i allt du säger i alla fall, speciellt om judaism-fetischen - mitt stora mål i livet är att en dag hooka upp med en man med en jewfro av den gamla skolan och äta gefillte fisch med honom hela dagarna. Det kommer att bli vackert.

Och ingen sång- eller dansuppvisning på ämnesportalsredovisningen i år alltså?

Josefine sa...

maggie - bäst som vanligt!

Anonym sa...

Vad lustigt, förra helgen pratade jag faktiskt om den här tidningen med nån som fotograferat för den. Han tyckte att jag skulle läsa den, och nu när du tipsar så är det ju givet.

Jag har aldrig vetat hur Jonas Hallberg sett ut, men alltid tyckt att han LÅTER så snygg. Och nog var han lite akademiker-babe sådär. Typ den snygga professorn som står och är witty inför alla swooning studentskor på föreläsningen. Fast nu lät det ju iofs helt yuck när jag tänker på det... EH FOKUS. Låter som en bra tidning iaf.

Ms Johansson sa...

lina: men ica-kuriren är också en fin tidning, brukar läsa ikapp den hos mina föräldrar! judaismfetischen ja...jag har sett royal tenenbaums lite för många gånger och de är ju inte ens judar på riktigt! (förutom ben stiller då...)

och menar du att det har förekommit sång-och dansnummer på bivil?! inför vissa lite stränga lärare?!

josefine: åh tack!

moa: ja jag har ju inte riktigt läst den än men jag VET att den kommer att vara precis så bra som jag önskar! det kan inte gå fel.
och jonas är definitivt akademikerbabe, det kan liksom inte gå fel med humor och intelligens.