fredag, juli 18, 2008

Och igen

Alla barnen kollar på sommarmorgon och jag dricker kaffe och retar mig på att man på en modern skola kan ha datorer med Windows 2000 och uråldrigt Internet Explorer, där man inte kan använda flikar och måste skriva in www.

Men! Jag ägnar mig åt ord på yinglish, det vill säga ord som härstammar från jiddisch och används för att krydda det engelska (amerikanska) språket idag. Jag njuter varje gång ett sådant ord dyker upp på tv eller i film. Mina favoriter är shiksa (icke-judisk kvinna, Harry kallar till exempel Charlotte i Sex and the City för a shiksa godess), farkakte (goddamn), mensch (en bra kvinna eller man, en som har karaktär), klutz (klumpeduns), putz och schmuck (typ idiot, men ursprungligen penis, hohoho. Putz till och med unclean penis! Underbart.)

Här finns mer.

Inga kommentarer: