onsdag, maj 23, 2007

Feminista

Jag har lånat Maria Svelands Bitterfittan av J. Jag blir blixtrande förbannad, ledsen och uppgiven om vartannat när jag läser. Det borde alla bli.

Kvinnorna här i frukostmatsalen sitter alla vända mot männen, med kroppen och blicken. Männen sitter antingen frånvända eller tittar rakt fram. Hitintills har jag inte sett ett enda par där mannen sitter vänd mot frun. Till och med när de sitter mitt emot varandra är hans blick nånstans långt borta i horisonten, medan hennes är uppmärksamt fäst vid hans. Ständigt beredd att le eller parera.

8 kommentarer:

Maria sa...

Ahh, du påminde du mig om att jag genast ska införskaffa eller låna den med!
Hur går det med tentan förresten?

Ms Johansson sa...

gör det, läste ut den inatt och jag rekommenderar den verkligen!

tentan går framåt, vi har skrivit ganska mycket men jag vet inte om vi gör rätt...man är ju alltid lite rädd för att missa någon av birgittas strikta instruktioner! hur går det för er?

Anonym sa...

ja, du har ju läst mina understrykningar så du förstår att jag instämmer! /josefine

Ms Johansson sa...

ja josefine, det var skönt att ha dina sidvikningar och understrykningar när jag låg där ensam på natten och hade hjärklappning av frustration och ilska.

Anonym sa...

Är äntligen nr 7/41 i kön på biblan. Tänkte läsa den, men läste sedan en krönika (kommer naturligtvis inte ihåg av vem, var eller när) som var kritisk till bokens kritik som gjorde mig ännu mer otålig... för jag höll med krönikören. Kom bara ihåg att jag kände mig träffad.

/maria

Ms Johansson sa...

boken är säkert lite enkelriktad på sina ställen, men jag är alltid så okritisk när jag läser något jag tycker om. men jag känner ändå att den är sorgligt sann på många sätt.

Anonym sa...

jag har den hemma i hyllan, har varit sugen på att läsa den ända sen den kom hem i brevlådan för ett par veckor sen... men måste (?) läsa ut en annan bok först, men som sagt det går trögt med läsandet, vet inte vad det är (som jag skrev om på bloggen, ja, det är frustrerande, jag älskar litteratur böcker texter men varför kan jag inte läsa ut en bok längre?!!)

fortsätt skriva din blogg, tycker om dina texter, du har blivit ite av en vän i bloggosfären, en vän på distans vars tankarjag gärna läser och tar del av. och om jag nån gång har vägarna förbi malmö så kanske...

nu ska jag ringa radioarkivet och se om de ville ha mig dit på anställningsintervju eller inte, håll tummarna (som bibiotekarie)

Ms Johansson sa...

bitterfittan är otroligt lättläst, så den är nog bra om man är lite lästrött.

vad glad jag blir av dina ord! jag känner också så med din och några andra bloggar jag följer, de blir som vänner!