tisdag, maj 01, 2007

Hej maj

Jag är i Småland och det är vår. Riktig vår, som doftar så gott att jag nästan får tårar i ögonen, särskilt på kvällen. Vitsippor, skira björkar, koltrastar, grönska och den där kylan i luften som inte får mig att frysa. Maj är min månad och Småland är min vårplats, jag känner det starkt. I år är ett jobbigt år, men jag tror ändå att en liten bit av mig läkts under den här helgen, om så bara för stunden. Jag har tillbringat några dagar hos N i Jönköping. Idag lämnar han Sverige för några månader. Jag har inte fokuserat så mycket på det som på att bara vara där. Vi har tagit det lugnt och promenerat en massa, natt som dag. Jag tror faktiskt att jag måste utnämna den hisnande utsikten över Jönköping till något av det vackraste som finns. Det är något rogivande med överblicken, att stå ovanför och se ut över staden. Nattljusen särskilt. Och så den där vårluften som nästan knäcker mig. Så bitterljuvt att det inte är klokt.

Nu är jag hos mamma och pappa. Jag är mest utomhus, jag kan inte riktigt slita mig. Igår kväll promenerade jag med mamma och försökte smälta allting lite. Ljusgröna bokar mitt bland alla gamla granar i skogen. Kvällssol. Sedan cyklade jag en sväng. Idag har jag sprungit i skogen och solat. Snart måste jag tillbaka till verkligheten.

Inga kommentarer: