tisdag, april 24, 2007

Mental istid/tips

Glad natt (tja, Conan mötte Serena Williams i tennis i Nintendo Wii och min beundran växte lite till), dålig dag, ojojoj vilken grej. Jag har ännu inte gjort ett dyft, inte ens klätt på mig. Jag läser olika kultursidor för det är ju där det händer nu för tiden. Dirty Dancing ligger mig varmt om hjärtat och den här smarta texten gjorde mig lite glad.

På tal om populärkulturens skimmer, så är det här kursen jag skulle läsa om jag vore yngre eller hade pengar: Intermedia studies: The aesthetics of Popular Culture. Ny kurs i Lund till hösten.

I kursen behandlas populärkulturens olika uttryck i 1900-talets konst och medier. Inte minst olika mediers och konstformers samverkan betonas. Tyngdpunkten ligger på västerländsk kultur och vår samtid, den senare delen av 1900-talet och den postmoderna kulturens yttringar, men historiska nedslag görs i hela seklets kulturhistoria. Reklam, TV, Internet, musikvideos, film, litteratur, musik, m.m. diskuteras. Teoretiska verktyg presenteras utifrån grunderna i intermediala studier, kultursociologi, hermeneutik och semiotik. Många exempel presenteras för analys och diskussion.

På kursbeskrivningen som jag plockade upp i skolan fanns även psykoanalys och genus med bland perspektiven, icke att förglömma!

7 kommentarer:

Agogo sa...

Ja, yngre med mer pengar är grejen.

Ms Johansson sa...

2007års slogan...

Anonym sa...

ja intressant text om dirty dancing, jag var lite för "gammal" för den när den kom (och lite anti såna filmer då), var snarare minna båda yngre systrar, eller framförallt min yngsta syster, som såg den... men jag har ju sett den sen, senare. för mig var det grease, aquarius och fame snarare, hihi...

såg att du läst bon, läste ditt inlägg :-)

Ms Johansson sa...

vi har alla våra favoriter. jag blev ganska förvånad när jag uptäckte att grease is still going strong bland mina (gamla) elever, de kunde typ varje replik och sång utantill!

och, japp, jag har läst! jag undrar hur stor skillnad det var på att vara där live och höra samtalet och se det i tryckt form? det känns som att det kan vara en viss skillnad..

Anonym sa...

jo visst va det skillnad, det kändes bra men väldigt nevöst sitta och prata om sex med "vilt främmande" människor, jag kände mig nog lite delad där i känslorna, både lockande och läskigt att delta, mer lockande eftersom jag sa ja till att vaa med. jag kände väl kanske lite lite efteråt att jag kunde ha låtit bli att vara med... och visst, det kändes oerhört märkligt läsa det sen.... låter alltid anorlunda i tryckt form. och vissa saker var inte med, var väl tvungna redigera ner texterna antar jag... och redigeringen gjorde ju samtalet märkligt, gav sken av ett flöde, fortlöpande samtal från början till slut, men det var ju stora luckor ibland emellan vilket de naturligtvis var tvungna att göra, ta bort saker pg a utrymemsskäl och annat. för min del skämdes jag lite och kände väl också att saker och ting borde ha analyserats lite mer, att jag kunde ha pratat, utvecklat saker mer, eller jag vet inte... samtidigt är man ju så sjukt jävla utsatt för kritik i ett sånt där sammanhang, helt oskyddad, för det STÅR JU DÄR "svart på vitt", och man känner: men vänta, jag vill förklara mig, jag menade ju såhär, och riktigt sådär sa jag ju inte osv osv...men tanken var att vi bara skulle sitta och samtala, öppna oss, avslöja oss, men jag sa inte mycket och det jag sa kändes väldigt lösryckt ibland... ja, läs mer på min blogg hur jag tänkte efter att jag läst den, en slags frustration, samtidigt var artiklarna bitvis väldigt intressanta tycker jag, ur en rad olika synvinklar. och intressant med den kritik som skrivts på bloggar och så, jag tycker absolut kritiken är befogad. det satte igång en masa tankar i mitt huvud, kring normer kring sexualitet, vem som sa vad osv

Anonym sa...

sorry för alla felstavningar, hm, slarv slarv

Ms Johansson sa...

jag gillar verkligen tanken på att snacka fritt och öppet om sex och som du säger, det var bitvis jätteintressant! förstår att det måste vara jättefrustrerande att bara stå där i tryck, svart på vitt...modigt av dig att vara med! jag saknade nog mest någon form av problematisering av samtalet (eller snarare vissa delar av samtalet.)hur kommer det t ex sig att så många tjejer fantiserar om att förnedras och domineras? det vore intressant att samtala kring.