söndag, april 22, 2007

The way we were

Det kom ett brev hem till J från S som äventyrar på Nya Zeeland. Det stod på kuvertet att J och jag skulle öppna det tillsammans, så vi lydde order och begav oss till Volym för att sprätta kuvertet och inta alkohol. Bra kombinaton, tänkte vi.

J, S och jag var en familj när vi pluggade i Växjö 1997-2001. Det må vara aningen internt, men jag kan inte låta bli att publicera det fantastiska tidsdokument hon har skickat till oss. Varsågoda, så här var vi.


"Hur vet man att man i tid och rum flyttat sig bort från Växjö studentliv?

*Ordet basgrupp har börjat få neutral värdeladdning.

*Du har inte konstant byggljud utanför din lägenhet med enbart vita väggar.

*Man lider inte av plötslig och tillfällig stumhet när man möter en kille i randig jumper och kofta och när en liknande Smålands nations-idol frågar efter en webbadress börjar man inte svaret med http://.

*Ingen börjar applådera om du köper en HEL flaska vin till 3 personer på krogen.

*Du har inte ett Bigpack GB-glass i frysen och äter inte tacos 8 gånger i veckan.

*Ingen kallar till Toppmöte och ingen spelar Inatt, inatt med Black Jack.

*Du har haft sex.

*Du använder inte längre begreppet Anna Claesson-tjej.

*P.A:s barn går förmodligen på mellanstadiet.

*JP har slutat med att hitta ett nytt ställe att fika på.

*Hovmantorp, Lenhovda, Lessebo, Braås, Evedal, Araby är namn som inte längre förekommer i ditt aktiva ordförråd.

*Du förknippar inte längre andra helgen i maj med något speciellt.

*Du vet ungefär vart du har dina solglasögon, men ingen aning om vart du gjort av de pedagogiska.

*Du plockar inte vitsippor i Tufvanbacken med blått Stålmannenarmband runt handleden.

*Lördag kl. 16 betyder inte längre galna filmer från Tjeckoslovakien där huvudrollsinnehavaren bara kan skrika.

Skål för en vacker vänskap!
Puss, S."


Det var då. Växjö för sju år sedan. Det är maj och (fr v) jag, S och J grillar vid mitt hus. S och jag sportade kortkorta frisyrer på den tiden. J var ljusare i håret. Allting var väldigt annorlunda och jag kommer alltid att bli lite känslosam av den här bilden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

vad hände i växjö andra helgen i maj?

Anonym sa...

ni är väldigt gulliga.

Ms Johansson sa...

kristin: allkårsfestivalen på campus, grillning, alkohol och sol. good times!

frida: mm, fast mer präktiga!

Anonym sa...

aha, därför jag inte fattade då, har ju aldrig vart student i växjö, bara vanlig medborgare hehe.