torsdag, april 12, 2007

Unstuck in time

Kurt Vonnegut är död och jag har ju knappast varit nere med honom sedan dag ett, men jag gillade verkligen Slaughterhouse Five. Jag minns när J och jag läste engelska i Växjö (B-kursen?) och vi hade seminarium kring boken. Vi (var det vi två? Bara? Eller fler i klassen?) tyckte att vi hade kommit på någon bra symbolik kring rymdvarelserna och meningen med livet och vår lärare -mycket brittisk, glad i alkohol, respektingivande, bister - blev rasande. Han menade att summan av kardemumman var ingenting. Att allting - livet - var meningslöst. Hur kunde vi inte fatta det? Hur kunde vi inte se det? Vi försökte argumentera för vår sak (som jag nu inte minns riktigt) men han sa bara "No!" och höll på sin.

Det var ett märkligt seminarium. Jag minns mest att vi kände oss så missförstådda, snopna och lite rädda för honom. Både hans budskap och hans person.

3 kommentarer:

Agogo sa...

Haha, kul!

Jag minns att jag tyckte boken var bra, men jag tror inte att jag fattade den överhuvudtaget. Jag ska faktiskt läsa om den.

Ms Johansson sa...

samma här, har lagt fram den vid sängen!

Josefine sa...

haha, jag minns detta tillfälle otroligt tydligt! men en skitbra bok i alla fall!