fredag, mars 10, 2006

Can I handle the seasons of my life?

Mina allra finaste blandband har jag fått av F, som jag träffade på ett studentställe i Växjö en majkväll för ganska många år sedan. Vi har bara träffats några gånger i det verkliga livet, men vi har skrivit desto mer till varandra. Då och då, oftast när jag minst anade det, kunde det dyka upp ett paket i brevlådan och i det låg ett blandband, utan brev eller avsändare. Jag visste ju ändå vem det var ifrån. Hans band har fått mig att upptäcka så många nya artister; faktiskt några av de artister som idag betyder mest för mig (Magnetic Fields och Beth Orton, för att nämna några.)

Idag när jag kom hem från jobbet kände jag mig sliten och kunde inte komma på en enda skiva jag ville lyssna på. Jag plockade då fram en blandskiva som F skickade kring jul för ett par år sedan. Det är en fantastisk skiva, så otroligt mångsidig. Den innehåller låtar av till exempel Postal Service, Gary Jules, M. Ward och Alison Krauss. Den allra mest lågmälda och sorgsna låten är ändå Landslide med Fleetwood Mac. Jag tycker så mycket om den.

Oh, mirror in the sky,
What is love?
Can the child within my heart rise above?
Can I sail through the changin' ocean tides?
Can I handle the seasons of my life?
I don't know.

Nej, just det.

2 kommentarer:

B sa...

vad vackert att se säsonger i livet. skickade iväg en skiva full med underbar musik men den fungerade inte så nu har jag fått en förfrågan om att göra en blandskiva istället, känner press. det blir alltid personligt med musik och sedan vill jag väcka samma känslor hos J som F väckt hos dig...inte lätt.

Ms Johansson sa...

nej det är verkligen inte lätt. men ta med låtar som betyder mycket för dig, sedan kan man bara hoppas på det bästa. and you'll always have japan, right?