onsdag, mars 08, 2006

Women in the arts

Grattis på internationella kvinnodagen, som en av mina elever hälsade mig med i morse. Dagen till ära presenterar jag några av mina många kvinnliga hjältar och förebilder, några verkliga och några fiktiva. I min värld spelar skillnaden mellan verklighet och fiktion inte så stor roll.





















Beth Orton, sångerska.
















Sylvia Plath, poet och författare.



















Carrie, Miranda, Charlotte och Samantha, intelligenta New York-bor i Sex and the City.




















Donna Tartt, författare.




















Lorelei Gilmore, snabbtänkt hot mama i Gilmore Girls.














Jenny Wilson, sångerska.

















Claudia Jean (CJ) Cregg, Chief of Staff i The West Wing.

6 kommentarer:

Josefine sa...

Vilken bra idé. Och vilken finfin samling!

Anonym sa...

jag har inte tänkt på hur väldigt snygg jenny wilson är innan. bra har jag tyckt att hon varit länge./frida

Anonym sa...

Åh, dina bilder fick mig att genast vilja sätta upp nya bilder till årets almanacka... med temat kvinnliga förebilder istället för de där gamla hunkarna. /m

Ms Johansson sa...

jenny är en av mina stilikoner, mycket snygg! och maria, bra idé!

Anonym sa...

faan, lysande ide ju. jag försökte vara lite småPK och göra något för att uppmärksamma - men så blev det inte, kom inte på något bra.

Ms Johansson sa...

nej jag vet, det är svårt att inte bli för präktig eller sur när det gäller den där dagen..jag kom undan ganska bra med bilderna, slapp skriva så mycket! kul att du tittat in, förresten!