lördag, februari 11, 2006

The Golden Globe Awards

I eftermiddag har jag tittat på min favoritgala, Golden Globe. (Tack dansk tv som fattar vad som är viktigt.)

Här är höjdpunkterna:

*När Mary-Louise Parker vinner priset för bästa kvinnliga huvudroll i tv-serie (Weeds, verkar skitbra) och är så tagen att hon säger att hon vill "make out" med hela crewet. Hon är så cool. Hon har världens vackraste mörka ögon och är grym som feministen Amy i Vita Huset.

*Melanie Griffiths delar ut pris, så opererad att det ser ut som att någon har plockat isär henne för att sedan sätta ihop henne lite slarvigt igen. Det kändes som att hela galan kände sig olustig å hennes vägnar.

*Att se alla skådisar som privatpersoner i publiken. Miner som de tror att den allseende kameran inte ska fånga, tårar som rinner, gäspningar. Ryan Phillippe som håller om frun Reese Witherspoon och viskar i hennes öra.

*Ang Lee får priset som bästa regissör för Brokeback Mountain. Jag har inte sett filmen än, men jag är ett stort fan av Ang. Han har skapat The Ice Storm och Crouching Tiger, Hidden Dragon - självklart kommer jag att älska Brokeback Mountain. Min kollega blir tårögd bara hon pratar om den.

2 kommentarer:

Anonym sa...

TACK, Maggan för lånet av din inspelning av galan!
Det var otroligt underbart att se. Så kul att de satt vid bord!
Jag vill lägga till två höjdpunkter: Sandra Oh:s tacktal och det faktum att inte ens de största stjärnor känner sig bekväma med en lång inzoomning av dem själva medan deras nominering annonseras! det var kul att se hur alla hanterade det på olika sätt. någon tog sitt vinglas för att gömma sig bakom och sedan låtsas att de skulle skåla med kameran. någon tog tag i sin bordsgranne för att få stöd och lite skydd. andra bara svettades igenom sekunderna. men alla tyckte det var obehagligt! mycket tittarvänligt dock. helt klart den roligaste gala jag sett! /josefine

Ms Johansson sa...

hur kunde jag glömma sandra oh?! hon var ju helt underbar! jag älskar när kändisar blir alldeles till sig av lycka och pratar i munnen på sig själva. golden globe-galan är bäst!