torsdag, februari 09, 2006

Mars Attacks!

Jag känner att det är dags att uppmärksamma kanal 5:s nya serie Invasion (onsdagar kl 22) lite. Efter andra avsnittet igår kände jag att jag nog funnit den där riktigt bra science fiction-serien som jag väl egentligen inte har letat efter, men ändå. Jag hade höga förhoppningar på TV3:s The 4400, men den kraschlandade redan efter första avsnittet och kändes väldigt tafflig och, eh, orealistisk. Lost finns ju och följs ju, och visst, det är en mycket bra serie, men det tar ju bra lång tid innan man får reda på hur saker och ting förhåller sig. Jag vill känna som jag kände första säsongen av Arkiv X för 100 år sedan, då jag satt och gapade framför tv:n, både av obehag och djup respekt. Kanske är det dags nu.

Invasion utspelar sig i Florida och inleds med en kraftig orkan som vänder upp och ner på allting. Men vad beror orkanen på - egentligen? Ljusfenomen regnar ner i träsken. Människor hittas nakna i vattnet, oskadda men på något vis förändrade. Jag är särskilt förtjust i denna biten, eftersom dessa människor är så obehagliga. Så lugna, upphöjda och iskallt oberörda. Som när dottern till en av dem tittar på sin mamma och säger: I miss mom. Hennes bror ser förvånad ut och svarar att hon står ju framför dig. Det är inte mamma, svarar dottern. Ah, fina grejer.

Ja, mycket mer än så här vet man inte ännu, men jag är peppad. Det är så skönt med lite hederlig spänning ibland.

Inga kommentarer: