fredag, februari 24, 2006

Shopaholic, shopping the day away

Ledig fredag +lön = shopping. Jag har köpt kläder jag inte kan använda förrän till våren. Det är lite av en tradition för mig. De hänger där i min garderob och jag tittar på dem och säger, snart , snart...ibland tar jag på mig dem, bara för att känna hur det känns.

Idag blev det ett par billiga ballerinaskor i svart "jeanstyg" med grått klotter som får mig att tänka på The Concretes skivomslag från Vagabond och en riktig Lilla Huset På Prärien/skolfröken-kjol i blårutigt tyg från Vero Moda. Jag är egentligen inte alls någon kjolmänniska, men jag är en fröken. Det är dags att klä ut sig till den där "jag är sträng men har ett gott hjärta och är en old maid som bor på skolan"-lärarinnan som finns i sagorna. Hon verkar i och för sig inte finnas i barns medvetande idag. En av mina elever vägrade att tro mig när jag jag sa att jag inte hade någon man och inte hade några barn. Hon tittade på mig med mycket skeptisk blick och sa: "Ärligt? På riktigt? Jo, det har du!" Jag fortsatte att insistera på att jag var både barn- och manlös. Hon fortsatte att äta ett tag (vi befann oss i matsalen), men gav sig inte. "Jo, erkänn att du har det!" Jag svor återigen på att jag inte hade det. "Varför", kom det då. Do you really wanna go down that road, tänkte jag för mig själv, men svarade att jag kände mig för ung för att ha barn. "Jag är bara 27", sa jag. Hon tyckte inte att jag var för ung.

Ja, det där var ju verkligen en parentes. Men en ganska rolig sådan. Tillbaka till min shopping: det blev även ett läppglans från Face (jag vill minnas att ett affärsbiträde kallade nyansen för "hallonpuss" för några år sedan) och duschcreme från Bodyshop. Efter en dusch med det luktar jag som att jag har badat i 400 pressade citrusfrukter. Jag tror att jag gillar det.

Okej, våren, jag är redo. Var är du?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart Maggan!
/maria

Ms Johansson sa...

tack! och även tack för igår!