lördag, februari 25, 2006

When a heartbreaker gets his heart broken

Vi var ute igår, jag och mina fina vänner. Festen var otroligt trevlig, men själva utekvällen innehöll så bedrövligt dålig musik att jag nästan hade lust att slå någon musikansvarig på käften - förutom ett glimrande ögonblick, då plötsligt Central Reservation (The Then Again Version) med Beth Orton ljöd ur högtalarna. Den låten är alltid underbar, men igår - inramad av absolut indietechnoskräp - var det som om himmmelriket visade sig för en liten stund. Beth har nog aldrig låtit vackrare, där hon kom som en räddande ängel.

Central Reservation påminde mig om hur mycket jag älskar Beth Orton, vilket i sin tur fick mig att tänka på att Ryan Adams också har älskat Beth Orton (han kanske fortfarande älskar henne, vad vet jag? Jag förstår inte hur man skulle kunna sluta att älska henne.) De hade en kort kärleksaffär kring den tiden då han sjöng med henne i Concrete Sky (från Daybreaker) och den slutade med att Mr. Heartbreaker fick sitt hjärta krossat. Jag tror aldrig att det har varit officiellt, men låten English Girls Approximatley från (en av hans många skivor) Love Is Hell handlar om henne. Det är en fantastisk låt; bitter, sårad och så full av Beth-referenser att ingen kan tvivla på vem det är Ryan saknar. Trots att han försöker vara nonchalant och nästan lite elak kan han inte låta bli att säga slutraderna i låten.

English girls are pretty when they play guitar
Crazy like a day just breaking I ain't sure what for
Ain't got a mother or father or place to fall
She got a brother in the blues
but he doesn't know the blues at all

You said you didn't love me, it was right on time,
I was just about to tell you, but OK, alright
Said you didn't love me, you didn't want a thing,
English girls can be so mean


She's got eyes pretty as a pair of jewels
Falling down the Camden like a couple drunken criminals
She had a messy bedroom on the edge of town
I had never been good enough to ever keep around
You said you didn't love me, it was right on time,
I was just about to tell you but OK, alright
Said you didn't love me, it didn't mean a thing,
English girls can be so mean


But, oh, look at you now
Oh, look at you now
Mmmm, best I've ever seen

Just a tall drink of water, just a-pourin' on down the sink

Tall drink of water, she's a Norfolk waterfall
Little daybreaker, she's a shootin' like a cannonball
Crazy like a rocket when you're coming through my radio
Kept me in your bed till the wintertime through the fall
Fall time come, and I guess my little bird can sing
Come on Elizabeth, come on Bethany
Come on forever, I'm tired and I want to sleep
My little dove flew, and I'm guessing she was done with me


You said you didn't love me, it was right on time,
I was just about to tell you but OK, alright
Said you didn't love me, that you didn't want a thing,
English girls can be so mean

But oh, look at you now
Oh, look at you now
Mmmm, best I've ever seen
Just a tall drink of water, just a-pourin' on down the sink

Kiss me on the lips when my heart just slept it off
Words may move, but there never moving fast enough
Celebrate the differences, I celebrate the songs you sing

Just three words, my love:

You meant everything
You meant everything
You meant everything
You meant everything



3 kommentarer:

Josefine sa...

man blir ju tokig av att inte få reda på vad som hände.

Anonym sa...

shit jag har aldrig hört låten (brukar tycka att Ryan Adams är tråkig), men bara att läsa texten gav mig rysningar. (vackra rysningar.)/Frida

Ms Johansson sa...

jag vet, jag har en massa fantasier kring händelserna. kan inte låta bli att känna lite triumf över att hon lämnade honom och inte tvärtom.

ryan släpper ju alldeles för många skivor och tycks ha förlorat all självkritik..men jag älskar hans första två skivor och love is hell är bitvis mycket bra. särskilt denna låten. jag kan lyssna 10 gånger på raken.