torsdag, maj 11, 2006

En groda i halsen

Dagarna är för fulla av sol, värme, åtaganden och arbete för att jag ska hinna tänka på något annat - detta innebär att mina låga känslor alltid slår till strax innan läggdags och gör mig klarvaken och ledsen. Till slut somnar jag i alla fall och när jag vaknar på morgonen efter brukar det kännas lite lättare att tänka. Ny dag, nya tag och allt det där. Så var det inte i morse. Mina tankar hade bara pausats under natten och fortsatte så fort jag öppnade ögonen. Solen sipprade in mellan persiennerna, men det kändes inte lättare för det. Jag visste att jag var tvungen att stiga upp, att jag var tvungen att övervinna mig själv. Så jag - och jag vet att det här låter lite fånigt - bestämde mig för att jag behövde en morot för att locka mig utanför dörren. Denna morot (eller dessa morötter, egentligen) fick bli ett par svart- och vitprickiga knästrumpor och The Life Pursuit med Belle & Sebastian i lurarna. Tro det eller ej, men det hjälpte faktiskt. Inte så att jag är botad från oro och ledsenhet och dåliga tankar för alltid, men för stunden, för några timmar. Alvedon, helt enkelt.

The Life Pursuit är en underbar skiva.; sprudlande glad, sorgsen, förälskad, solig och regnig. Funny Little Frog fick mig till och med att le när jag gick genom staden på väg till jobbet. Tack Stuart Murdoch. Idag räddade du, och ett par prickiga strumpor som passar till din musik, min morgon.

Inga kommentarer: