fredag, maj 05, 2006

Nonsens

Idag har jag jobbat barbent (fast med kjol, ska kanske tilläggas.) Det känns som lite av en milstolpe den här så kallade våren. Jag, som brukar sitta och huttra i en nopprig kofta i personalrummet och som bara går utanför dörren om jag absolut måste, syns knappast till inomhus dagar som dessa. Idag stod jag och hoppade otåligt medan tvåorna gjorde ett nationellt prov i matte. Sedan ropade jag "nu går vi ut!!", tog på mig solglasögonen och parkerade mig på en bänk på vår värmegryta till skolgård. Jag vet inte ens vad ordet seriös betyder så här års.

Nu sitter jag och pimplar rödvin framför datorn med röda kinder (alkohol plus sol ger färg) medan mamma ligger på min säng och, som hon brukar kalla det, "vilar ögonen lite." Hon kom med bussen i eftermiddags för att fira min födelsedag lite i förskott. Som vanligt hann hon knappt ens innanför dörren innan hon började skura mina spisplattor med en magisk svamp hon brukar hylla. Jag protesterade lite, men jag vet ju samtidigt att det är hennes sätt att säga hej. Men nu slappar hon. Jag är lite snurrig och känslosam och i mitt huvud spelas Tempted med Squeeze. Bought a toothbrush, some toothpaste, a flannel for my face, pajamas, a hairbrush, new shoes and a case. I said to my reflection, Let's get out of this place. A på mitt jobb frågade mig om jag ville ha lite ny musik, jag sa "ja" och dagen efter kom han med en laid-back sommarskiva där den låten var med. Låten spelas i Reality Bites, när Lelaina (Winona Ryder) precis har hämtat Vickie (Janeane Garofalo) på hennes tråkjobb på GAP och de är fria för dagen och sjunger med till bilstereon. Strax därpå kastar Lainey sin fimp i Ben Stillers bil och en krock samt ljuv musik uppstår. Älskar den filmen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Får mig att längta efter min egen mamma! Ha henne liggande i sängen medan man själv pysslar med datorn. Jag tackar och tar emot när hon frivilligt erbjuder sig att utföra intrikata saker som att rensa avlopp etc./Frida
PS Vi sände dig vackra tankar ikväll...DS

Ms Johansson sa...

ja det är ju jättefint! tror att hon ska plantera om mina blommor idag...och hoppas ni hade det fint ikväll!

Anonym sa...

"hennes sätt att säga hej"... det ska jag komma ihåg att tänka nästa gång min mamma är hos mig. Antagligen är det just så! /m

Ms Johansson sa...

det tog flera år att inse, men nu har jag fattat att mamma säger hej på sitt alldeles egna vis - och precis som frida säger är det ju bara att tacka och ta emot.

Josefine sa...

det var verkligen ett så vettigt sätt att tänka. de vill oss bara så väl, ändå kan man reta så sig så in i bomben. dumt.