lördag, oktober 28, 2006

Lyrik

Jag skrev ju att jag gillar att döpa saker; det har väl att göra med att en bra titel på en bok, film, låt eller skiva verkligen gör mig imponerad. Innehållet behöver inte alltid leva upp till namnet; namnet är på något sätt en konstart i sig. Jag samlar på smarta, tvetydiga, vackra och imponerande titlar. Här är några exempel på mina favoriter:

Hör Bara Hur Ditt Hjärta Bultar I Mig - namnet på Bodil Malmstens senaste bok. Så fyndigt och så oerhört intimt.

Where I End And You Begin - Radioheadlåt från Hail To The Thief. Intimt var det ja. Och tryggt. Jag känner varm andedräkt mot min kind när jag läser den titeln.

Evigheten Och En Dag - grekisk film (översättning av Mia Eoniotita Ke Mia Mera. Jag skriver det som om jag visste vad jag pratade om.) Evigheten är ju all tid - och så en dag till. I'm in awe.

Olyckligt Kär I Ingen Speciell - bok av Fredrik Virtanen. Där satte han huvudet på spiken när det gäller ett vanligt tillstånd.

På Spaning Efter Den Tid Som Flytt - romansvit av Marcel Proust (översättning av À La Recherche Du Temps Perdu.) Det är något väldigt vemodigt med att minnas.

Lång Dags Färd Mot Natt - drama av Eugene O'Neill (översättning av Long Day's Journey Into Night.) Man fattar ju att det inte handlar om vilken dag som helst.

Middlesex - roman av Jeffrey Eugenides som handlar om en hermafrodit. Så smart.

Reinkarnerad Exakt Som Förut - bob hund-låt. Vilket öde.

Never Let Me Go - roman av Kazuo Ishiguro. Jag vet inte varför jag älskar den.

Hjärtat Jagar Allena - roman av Carson McCullers (översättning av The Heart Is A Lonely Hunter.) Allena är ett så vackert ord och så är det ju sant också.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Bob hund och Tomas Öberg är i stort sett alltid tänkvärda.

"Känslan av att jorden krymper växer"
"Stora tankar i lilla berg-och-dalbanan"
"Vi kom försent till bluesen"
"Nu är vi här! Nu är vi här! Nu är vi här! Var är vi?"
"Ska du hänga med? Nä!"
"En som stretar emot"
"F ö stal hon mitt hjärta"

Och att döpa en akustisk låt till "Allseende ögat" är rätt skönt, fast nästan ännu roligare är Smiths med "Oscilate Wildly" och "Money Changes Everything", båda akustiska.

Jag kan inte sova.

Anonym sa...

Titlarna fick en helt annan betydelse nu när du plockade upp dem på detta sätt. Tack!
Jag älskar ju också titeln till Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam. Nu blev du ju inte så fängslad av själva innehållet, men håll med om att titeln är underbar!?
Håller också med föregående talare om Bob hunds briljans.
Frida

Ms Johansson sa...

chrille: ja nästan alla bob hund-låtar är ju så skickligt döpta. hur bär han sig åt egentligen? jag fattar det inte. "känslan av att jorden krymper växer." det är ju så briljant att jag inte vet vad jag ska göra med mig själv. jag har inte tänkt på det där med de instrumentala låtarna innan - det är ju sjukt roligt egentligen.

frida: meh, jag skulle ju ta med gavalda-titeln men jag glömde bort den! tack för påminnelsen. hennes förra, "jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans" är ju också en rysare.

Anonym sa...

härliga titlar. ibland finns det inget bättre än att vältra sig i vemod.

of montreal har en låt som heter 'let's do everything for the first the time forever'
smiths - 'last night I dreamt that somebody loved me'.
och såklart 'I wanted you to feel the same'!

ibland sentimental smörja, ibland på liv och död.

Ms Johansson sa...

att vältra sig i vemod är min fritidssysselsättning! mycket fina titlar, särskilt of montreal-låten. fantastisk.

...
för övrigt är blogger helt out of whack: det går inte att publicera och kommentarsystemet är också helt uppåt väggarna. bara så att ni vet.

Anonym sa...

Och när jag säger "akustisk" så menar jag såklart "instrumental".

Anonym sa...

ja, det var väldigt många bra titlar.
Undrar om titeln till Beatles "A hard days night" är taget från det där dramat.

Några till:
Låt den rätte komma in - bok av John Ajvide Lindqvist
Hiroshima min älskade - film
Ett moln i byxor - Diktsamling av Majakovskij
Do impossible things - Låt av Jens Lekman

Ms Johansson sa...

valle: kanske det?

oh, "hiroshima, min älskade" är ju en annan favorit jag glömt!

nu kom jag även på "bonjour tristesse". skitbra.