söndag, oktober 15, 2006

Två filmer

Och lördagen fortsätter. Jag har umgåtts med mutanter och Mr. Darcy de senaste timmarna, så kvällen har varit bättre än dagen.

X-Men: The Last Stand och Stolthet Och Fördom - två filmer som inte har någonting gemensamt överhuvudtaget, förutom att de tillsammans räddade mig från att bli vansinnig ikväll. Why live in the world when you can live in your head?, som master Jarvis Cocker en gång uttryckte det. I mitt huvud är allt som i en film.

Jag gillade verkligen de båda första X-Men-filmerna och hade höga förväntningar på den tredje och avslutande filmen, mycket för att Claires jobbiga kille i Six Feet Under skulle ha vingar, för att det alltid är trevligt att se Ian McKellen och för att jag är förtjust i hjältar med superkrafter. Jag hade förväntat mig hjärtat i halsgropen och larger-than-life-scener i stil med slagen i Sagan Om Konungens Återkomst, men det hettade aldrig riktigt till, tycker jag. Det gick lite för snabbt att rädda världen och jag kom på mig själv med att fundera över vilken kraft jag skulle vilja ha om jag vore en mutant. Jag kan inte riktigt bestämma mig, men visst skulle det vara användbart att kunna byta utseende och identitet lika kvickt som Mystique. (Jag skulle dock inte vilja vara blå.)

Jag och mina kompisar var som så många andra helt besatta av tv-produktionen av Stolthet Och Fördom när den gick 1995. Därför hade jag inte särskilt höga förväntningar på förra årets filmversion med Keira Knightley som Elizabeth Bennet. Hon är inte den första jag associerar till när det gäller wit och intelligens, direkt. Men, förutom att hon plutade lite för mycket med munnen på vissa ställen, gjorde hon faktiskt väldigt bra ifrån sig som Lizzie. Jag är imponerad över hennes kloka ton i rösten och hennes självförtroende. Och Matthew Macfadyen, känd från grymma Spooks, som Mr. Darcy var alldeles förtjusande. Jag hade aldrig någon direkt hang-up på Colin Firth, för han var så lik min kompis mamma. Och så kändes han lite för gammal, trött och ofarlig. Matthew Macfadyen, däremot. En untouchable, precis som Mr. Darcy bör vara.

Inga kommentarer: