söndag, januari 01, 2006

3. 2005 - filmerna och tv-programmen, enligt mig

Årets filmer:

Closer
Jag försökte titta utan att blunda, så intensiv är den. Jag skulle kunna se Closer en gång i veckan.

The Life Aquatic With Steve Zissou
När alla sitter i den gula ubåten - storögda, andäktiga och lite sorgsna - ackompanjerade av Sigur Ros.

Garden State
Nej, den kom väl inte 2005, men det var då jag fick DVD:n. Den tredje delen av min personliga trilogi, som också består av Lost in Translation och Eternal Sunshine of the Spotless Mind. På många sätt mina tre viktigaste filmer.

(Kort lista, eftersom jag senast var på bio när Big Fish kom. I am a DVD-girl. Så jag återkommer när jag tittat ikapp.)


Årets tv:

Gilmore Girls
Logan och Rory, The Life and Death Brigade, Lorelei och Luke – det blir bara bättre och bättre.

Six Feet Under
Mitt hjärta sved när jag följde Nates sorg och ilska över Lisas (fina Lili Taylor) försvinnande. Så, i säsongsavslutningen fann de henne i havet, där hon tagit sitt liv. Starkt.

Lost
De första avsnitten, särskilt. Det kändes faktiskt omöjligt att vänta till nästa avsnitt.

Nip/Tuck
Första säsongen var skruvad och vulgär på ett jobbigt och ibland äckligt sätt. Andra säsongen var skruvad och vulgär på ett bra sätt.

Grattis Världen
När Filip simmade över Engelska kanalen och Fredrik hängde med Filips frankofila pappa. Humor.

Grey’s Anatomy
Jag älskar bra sjukhusserier. Och jag blir kär i Patrick Dempsey så fort han är i bild.

Cityakuten
Alltid.

Årets tv-misspepp:

Desperate Housewives
Det var kul i ungefär två avsnitt. Jag hade förväntat mig mer edge.

The 4400
Idén var så briljant, utförandet så mediokert.

Årets DVD-Box:

Brideshead Revisited-boxen
Vackert, melankoliskt, lite bittert, tänkvärt och Jeremy Irons! Han är lika gammal som min mamma idag men lika stilig, mörk och värdig nu som han var då.

5 kommentarer:

Jonas sa...

Hittade just din blogg, trevlig, och måste bara säga att du har väldigt bra filmsmak. Garden state och Lost in translation är mina två favoritfilmer, alla kategorier. Eternal sunshine halvsåg jag en gång när jag var trött, borde se den igen. Closer har jag länge funderat på att köpa så den får jag se till att skaffa nu. Life aquatic har jag ännu inte sett men Wes Andersons tidigare filmer är ju riktigt bra (särskilt Royal Tenenbaums) så jag har en hel del förhoppningar på Life aquatic (Bill Murray är ju med!).

Anonym sa...

broken flowers rekommenderas också.. om man gillar murray.. ;)

Ms Johansson sa...

jazzkatt: tack - därmed har ju du bra filmsmak också! bill murray är min kung, särskilt i lost in translation. han är mycket, mycket bra i life aquatic också. fast som film betraktat är royal tenenbaums några snäpp vassare än life aquatic. så snygg också!

rico: så du har sett den nu? jag gillar den redan innan jag sett den..

Jonas sa...

Broken flowers är mycket bra. En av årets bästa. Murray spelar ungefär samma karaktär som i Lost in translation och givetvis är han strålande. Se den Maggie! Bra soundtrack också och den är nog snyggare än Royal tenenbaums i alla fall i min bok.

Ms Johansson sa...

snyggare än royal? i gotta see it!