onsdag, januari 18, 2006

..och filmer att älska

Nu läser jag en del böcker men ser nästan inga filmer. De är ju ofta dåliga. Visst har jag sett bra filmer, men oftast känns det som att man har kastat bort en och en halv timme.

(ur en intervju med Erlend Öye, Sonic #26, 2005)

Okej, Erlend, det är dags att öppna en ny värld för dig. Här är 36 av mina bästa och viktigaste filmer:

1. Almost Famous, (Cameron Crowe)
2. Amelie Från Montmartre, (Jean-Pierre Jeunet)
3. American Beauty, (Sam Mendes)
4. Batman Begins, (Christopher Nolan)
5. Being John Malkovich, (Spike Jonze)
6. Before Sunrise, (Richard Linklater)
7. Before Sunset, (Richard Linklater)
8. Closer, (Mike Nichols)
9. Crouching Tiger, Hidden Dragon, (Ang Lee)
10. De Älskande Vid Polcirkeln, (Julio Medem)
11. Den Engelske Patienten, (Anthony Minghella)
12. Donnie Darko, (Richard Kelly)
13. Döda Poeters Sällskap, (Peter Weir)
14. Eternal Sunshine Of The Spotless Mind, (Michel Gondry)
15. Fight Club, (David Fincher)
16. Fyra Bröllop Och En Begravning, (Mike Newell)
17. Garden State, (Zach Braff)
18. Ghost World, (Terry Zwigoff)
19. Gilbert Grape, (Lasse Hallström)
20. Heat, (Michael Mann)
21. Lord Of The Rings - trilogin (extended), (Peter Jackson)
22. Lost In Translation, (Sophia Coppola)
23. Mulholland Drive, (David Lynch)
24. My Own Private Idaho, (Gus Van Sant)
25. Pensionat Oskar, (Susanne Bier)
26. Pretty In Pink, (John Hughes)
27. Reality Bites, (Ben Stiller)
28. Rushmore, (Wes Anderson)
29. Sex, Lögner & Videoband, (Steven Soderbergh)
30. The Great Gatsby, (Jack Clayton/Francis Ford Coppola)
31. The Ice Storm, (Ang Lee)
32. The Matrix, (Andy & Larry Wachowski)
33. The Royal Tenenbaums, (Wes Anderson)
34. The Station Agent, (Thomas McCarthy)
35. Wonder Boys, (Curtis Hanson)
36. Änglars Drömliv, (Erick Zonca)

(Tips: Börja med Lost In Translation. Jag älskar, älskar, älskar den.)

3 kommentarer:

Jonas sa...

Fin lista! Jag har sett 16 av dem tror jag. Lost in translation, bäst, bäst, bäst.

Ms Johansson sa...

ingen protest!

Ms Johansson sa...

ursäkta min inkonsekventa blandning av engelska och svenska titlar, förresten. pallar inte ändra, föredrar egentligen att använda originaltiteln.