tisdag, januari 31, 2006

Musik och arbete

Jag och min kollega A försöker styra våra elever bort från Hits for Kidz-träsket, för att istället ge dem en hyfsad koll på (enligt oss) bra musik. Hon brukar köra P2 för den klassiska bildningen, jag kör pop. Det funkar bra. Robyn är nog deras favorit hittills. När jag satte på hennes senaste skiva sist ställde sig först en tjej bredvid datorn och lyssnade koncentrerat. När jag gick förbi en stund senare hade hon fått sällskap av av några till. De stod alla tysta och lyssnade, nästan andäktigt, med lätt gungande huvuden. En av tjejerna i förskoleklassen kan dessutom sjunga Who's That Girl? med mycket bra uttal. Respekt.

Igår körde jag Embassy på eftermiddagen. En tjej frågade direkt om det var en kille eller tjej som sjöng, sedan började hon nynna med. Så fort skivan tog slut (den är ju försvinnande kort) tittade hon upp från sin teckning och utbrast: Vart tog musiken vägen? Som om det kändes tomt utan den. Det kändes fint, tycker jag.

På tal om musik och vad den kan leda till kan man se bilder på B, S och mig på www.klubbcrush.se. Jag ser glad ut (det är antagligen Phoenix som spelas) och S ser brydd ut.

4 kommentarer:

Jonas sa...

Detta har inte så mycket med saken att göra men Beth Orton är hos Letterman ikväll 22.50 och imorgon 18.00.

Ms Johansson sa...

ah, tack! då ska jag inte glömma det ikväll!

Anonym sa...

waaa, jag hoppas du menar idag, 1 feb?! så otroligt kul. jag har aldrig sett henne i ett sådant sammanhang. STORT TACK för upplysningen!
/josefine

Anonym sa...

Jag är inte dummare än att jag inser nyttan av en viss kunskap.
Men jag känner mig inte säker på vad som är viktigt och vad som inte är det.
Jag saknar inriktning. Översikt.
Hur får man översikt?
Kanske kommer det med åldern. Men kanske inte.
Ska jag bara gå runt och vänta som en annan fåntratt?

//E.L