måndag, januari 09, 2006

En lång president och två böcker

Ikväll börjar Commander in Chief på TV4 klockan 20.00. I den spelar Geena Davies USA:s första kvinnliga president och jag är ganska peppad. Jag ser fram emot att se just Geena Davies i rollen som president. Hon var lite av idol för mig när jag var i 14-årsåldern, dels för att jag gillade hennes rollfigur i Thelma and Louise (vars slutscen jag lipade över i många nätter efter biobesöket), dels för att hon var lång. Det här var på den tiden jag krampaktigt höll fast vid att jag var 1,79 och en halv för att inte erkänna att jag nått det förhatliga 1,80metersstrecket. Jag kände mig oftast som en lång svajande flaggstång; ett otympligt vidunder som alltid var ivägen för de "normala." Alla kan ju fatta att jag behövde en role model, och vips, så hittade jag Geena. Hon var just 1,80, hade jag läst, och dessutom var hon snygg och hade en man (på den tiden tecken på lycka i min värld.) Jag skulle ljuga om jag påstod att hon botade mina grava komplex, men hon var i alla fall lite som alvedon varje gång jag såg henne på tv.

Idag är min längd (nära 1,82 tror jag faktiskt att det blev till sist) det jag gillar mest med mig själv och jag njuter ganska ofta av att vara ivägen. (Elakt på konserter, jag vet, men jag kan inte låta bli.) Fortfarande känner jag samhörighet med långa människor; folk jag möter på stan och folk jag ser på tv. Vi vet liksom hur luften känns däruppe. Du och jag, Geena. Vi vet.

Jag läste ut Da-Vincikoden häromdagen, en bok som jag när den kom inte orkade läsa på grund av kioskvältarstämningen och senare blev lite sugen på eftersom jag trots allt gillar hemliga sällskap. Jag säger bara: vilken tafflig bagatell! Skriven på ett sätt som ibland påminner om mina mellanstadielevers deckarhistorier (många meningar som börjar med "Då plötsligt" och slutar med tre punkter...), blandat med historielektioner och ett lamt försök till (surprise, surprise) kärlek mellan de båda huvudpersonerna. Jag kände mig knappt ens intresserad av att få reda på upplösningen. Att börja läsa Paul Austers senaste, Dårskaper i Brooklyn, igårkväll kändes därför som att föra in intelligens och kvalitet intravenöst. Redan efter tre kapitel kände jag mig nästan återställd.

9 kommentarer:

B sa...

tack maggie för att du skriver så roligt, en bra start på denna jobbiga tisdag, nu känns det lite lättare.

Ms Johansson sa...

tack bibbi för att du kommenterar, känns fint en äcklig tisdag som denna, nu känns det lite bättre...

Anonym sa...

"och du, du som är så lång och ståtlig. ska du bli modell eller?" citat från hemfärden efter retro, lördagnatt i januari. lämnat av 20-årig charmör på väg till svartklubb vid karlskronaplan.
/josefine

Ms Johansson sa...

jo han var ju synnerligen charmerande...det var humor.

Anonym sa...

Precis vad jag tänkte på! /maria, vars tråkiga tisdagskväll du nyss förgyllde

Ms Johansson sa...

tack m!

Anonym sa...

Vad skönt att du tyckte så om Da Vinci-koden. Jag gillade den nämligen inte heller alls, men har knappt vågat säga det. jag har en förmåga att starkt ogilla allt som "alla andra" giller. Typ "Grabben i graven bredvid" och sånt annat fruktansvärt.

Det känns som om jag är 14 och tycket tvärt om bara för att jag tror att det gör mig speciell... så jag har hållit låg profil med mina åsikter om Dan Brown, men det var trösterikt att läsa att du kände det samma. Puss för det. /S

Ms Johansson sa...

jag tror att dan brown är en wannabe. han vill så gärna skapa något nytt och faller på att han skriver utan finess.

Ms Johansson sa...

jag tror dock att da vinci-koden-the movie kan bli ganska bra. tyvärr spelar präkt-tom hanks huvudrollen, men audrey tautou (amelie) ska spela sophie och henne tittar man ju gärna på.