fredag, januari 20, 2006

Happy Birthday Dear Friend Geena

Sydsvenskan uppmärksammar Geena Davies idag, ty hon fyller 50 (!) imorgon.

Under sin uppväxt kände Geena sig ofta utanför och ensam och hade komplex för sin längd. Hon är nära 1,83 lång och var i princip alltid längsta tjejen i klassen.

Du och jag, Geena. Furornas revansch. (Fast, eh du är stor skådis och jag är lärare, men ändå. Jag snackar mental revansch.)

Geena vann en Golden Globe för Bästa Kvinnliga Huvudroll i en TV-serie häromdagen. Efter att ha sett fyra delar av Commander In Chief kan jag bara säga: rätt skådis vann. Det är inte West Wing (inget går upp mot West Wing), men det är bra i alla fall. Jag, som kan bli lika uppretad som sentimental av amerikansk patriotism, har redan gråtit av triumf ett par gånger. President Mackenzie Allen är stentuff, lugn och smart på det där riktigt imponerande sättet. I am smitten.

Inga kommentarer: